Mielenterveysviikko starttaa – teemana on tänä vuonna toivo

Valtakunnallisella mielenterveysviikolla nostetaan keskusteluun ajankohtaisia mielenterveysaiheita ja sairastuneiden ihmisten kokemuksia. Tänä vuonna teema kiteytyy toivon vahvistamiseen. ”Hyvä alkaa ennen kuin vaikeudet loppuvat”, kuuluu viikon eetos.

Pandemiavuodet, sota Euroopassa, yksinäisyys, ilmastoahdistus ja taloushuolet ovat kuormittaneet ihmisten jaksamista ennennäkemättömällä tavalla. Moni on ehkä kokenut mielenterveyden ongelmia ensimmäistä kertaa elämänsä aikana juuri viimeisten kolmen vuoden aikana.

”Tunne siitä, ettei pimeyden keskellä ole lainkaan valoa, on hiipinyt varmasti monen mieleen. Jotta suurten vaikeuksien keskellä jaksaa, on äärimmäisen tärkeää nähdä elämän hyvyys myös pienissä hetkissä ja asioissa”, Mielenterveyden keskusliiton viestinnän asiantuntija Emma Nikka korostaa.

Muiden samaa kokeneiden ihmisten kokemukset voivat vahvistaa toivoa vaikeissa tilanteissa. Siksi mielenterveysviikolla puhutaan myös vertaisuuden merkityksestä. Viikon tunnuslause ”Hyvä alkaa ennen kuin vaikeudet loppuvat” on lähtöisin Sannalta, joka Mielenterveyden keskusliiton 50-vuotisjuhlavuonna, 2021, jakoi kokemuksiaan skitsofrenian kanssa elämisestä. Hän muistutti, ettei sairastuneena tarvitse odottaa elämässä uutta, puhdasta alkua, sillä toipumisen tahdista huolimatta hyvä on jo alkanut ennen vaikeuksien loppumista.

”Tunne siitä, että joku toinen on kokenut saman kuin minä, voi auttaa näkemään valoa ja toivoa myös omassa, vaikeassakin, tilanteessa”, Nikka sanoo.

Tukea yksinäisyyden kokemuksiin

Vertaistuella voi olla merkittävä vaikutus yksinäisyyden kokemuksiin. Vertaistukea on saatavilla liiton verkkokursseilla ja chateissä. Lisäksi paikallisista mielenterveysyhdistyksistä voi löytää ihmisiä, jotka jakavat samoja kokemuksia.

Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakan mukaan omaan elämään voi saada uutta tulokulmaa ja vaikuttavuutta, kun huomaa, miten erilaisten asioiden kanssa ihmiset painivat. On tärkeää muistaa, että kuka tahansa meistä voi esimerkiksi uupua, masentua tai kokea ahdistuneisuutta.

”Moni saattaa omassa päässään ajatella, ettei kukaan muu tunne tai ajattele näin. Että kenenkään muun elämä ei ole tällaista. Haluan muistuttaa, ettei ole mitään hätää. Suuri osa meistä tuntee ja ajattelee samalla tavalla kuin sinä.”

Mielenterveysmessuilla puhutaan somesta, lakimuutoksista ja traumoista

Viikon aikana Mielenterveyden keskusliitto järjestää Mielenterveysmessut nyt kolmatta vuotta peräkkäin verkossa. Tiistaista torstaihin järjestettäville yleisöluennoille on maksuton pääsy kaikille aiheista kiinnostuneille. Ohjelmaan pääset tutustumaan täällä.

Tiistaina on luvassa muun muassa Keynote-luento siitä, miten itsemääräämisoikeus toteutuu uudessa mielenterveys- ja päihdepalveluja koskevassa laissa sekä kokemuspuheenvuoro läheisen roolista ja jaksamisesta sairastuneen rinnalla.

Keskiviikkona pääsee kuulemaan muun muassa sosiaalisen median vaikutuksista arkeen ja kehosuhteeseen sekä kokemuspuheenvuoron traumakokemuksista. Viikon ruotsinkielinen luento järjestetään torstaina, jolloin vuorossa on kokemuspuheenvuoro vaikeasta masennuksesta selviämisestä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Emma Nikka, viestinnän asiantuntija, Mielenterveyden keskusliitto, emma.nikka@mtkl.fi, 040 718 5398

Mielenterveyden keskusliitto on mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten järjestö, joka tarjoaa maksutonta tukea, neuvontaa, kursseja, koulutuksia ja muita tapahtumia kaikille erilaisten mielenterveysongelmien kanssa eläville. Toiminnan ytimessä on toivon vahvistaminen ja vahva kokemuksellinen tieto. Liitto on mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten 51 vuotta sitten perustama, ja yhä edelleen kokemusasiantuntijat ovat mukana muun muassa liiton päättävissä elimissä, toiminnan suunnittelussa, vertaisina, kursseilla sekä puhujina Mielenterveysmessujen seminaareissa.

Mielenterveysviikkoa vietetään vuosittain marraskuussa viikolla 47, ja Mielenterveyden keskusliitto on järjestänyt sitä vuodesta 1974.