Uusi tukimuoto kuudella paikkakunnalla: luontolähetti mielenterveysongelmia kokeneen nuoren aikuisen tueksi

Luonnossa liikkuminen tukee tutkitusti mielenterveyttä, mutta yksin luontoretken kynnys voi nousta liian korkeaksi. Mielenterveyden keskusliiton Skutsi kuulee -pilotti tuo luontolähetit nuorten aikuisten tueksi Forssassa, Kemissä, Kiuruvedellä, Lahdessa, Oulussa ja Porissa.

Mielenterveyden keskusliitossa on havaittu, että mielenterveysongelmia kokeneet nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita luonnossa liikkumisesta ja luontoyhteyden vaalimisesta, mutta osaamista ja rohkeutta luontoon lähtemiseen ei välttämättä löydy.

– Varsinkaan silloin nuoren ei tule lähdettyä luontoon, jos hänellä ei ole ketään, kenen kanssa lähteä. Aikuistuvat nuoret tuntevat kaipuuta luontoon, ja luontolähettitoiminta tarjoaa keinoja päästä sinne, sanoo Skutsi kuulee -ohjelman ohjelmapäällikkö Julia Sillanpää Mielenterveyden keskusliitosta.

Luontolähettitoiminta on Mielenterveyden keskusliiton uusi vapaaehtoistyön muoto, jossa kokeneet luonnossa liikkujat pääsevät jakamaan osaamistaan luontosuhdettaan rakentavien nuorten kanssa. Luontolähetin kanssa retki lähiluontoon voi olla kävely luontopolulla, retki nuotiopaikalle, pieni vaellus tai vaikkapa sienestystä tai marjastusta.

– Toiminta tapahtuu nuoren ehdoilla ja voi olla juuri sitä, mistä nuori itse on kiinnostunut. Se ei vaadi lähtöä vaellusreitille, vaan esimerkiksi oman paikkakunnan retkipoluille, Sillanpää sanoo.

Luontolähetit ovat Mielenterveyden keskusliiton kouluttamia vapaaehtoisia, ja toiminta toteutetaan yhteistyössä paikallisten mielenterveysyhdistysten kanssa. Yhdistyksiin on koulutettu yhteensä 20 luontolähettiä, joista Kiuruvedellä toimii seitsemän, Lahdessa ja Forssassa neljä, Kemissä kolme ja Porissa sekä Oulussa molemmissa yksi. Luontoretkelle haluavat voivat olla yhteydessä paikalliseen yhdistykseen, ja nämä yhdistävät heidät alueen luontolähettiin.

Luontoliikuntakurssit Porissa ja Kiuruvedellä

Luontolähettitoiminnan lisäksi Porissa ja Kiuruvedellä järjestetään luontoliikuntakurssit, joilla luonnossa liikkumiseen on mahdollista tutustua ryhmässä. Porissa kurssi järjestetään 3.–11.5. ja Kiuruvedellä 6.–14.6. Lisätietoja kursseista löytyy Mielenterveyden keskusliiton tapahtumakalenterista.

Skutsi kuulee -ohjelma on yksi Partioaitan vuoden 2022 Ympäristöbonuksen saajista.

Ohjelmassa mukana olevat yhdistykset:
Forssa: Mielenterveysyhdistys Mielikki ry
Kemi: Yhdessä ry
Kiuruvesi: Kiuruveden Varapäre ry
Lahti: Päijät-Hämeen Mielenterveystyön Tuki MIETE ry
Oulu: Hyvän mielen talo ry
Pori: Porin Mielenterveysyhdistys Hyvis ry

Julia Sillanpää, Skutsi kuulee -ohjelman ohjelmapäällikkö, Mielenterveyden keskusliitto
040 596 2168, julia.sillanpaa@mtkl.fi

Lue lisää Skutsi kuulee -ohjelmasta.