Porin Ponitallia pyöritetään suurella sydämellä

Jaska, Tintti, Zorro, Kentsu, Fiona, Lulu, Valpuri…. Mitäkö tekemistä listalla on mielenterveyden tai mielenterveysyhdistyksen kanssa? Paljonkin. Kyseiset ponit ovat jäsenyhdistyksemme Porin Ponitallin kantava voima ja ennaltaehkäisevän mielenterveystyön konkareita.

Porin Ponitallilla lähtökohtana on, että kaikilla lapsilla on oikeus harrastaa, riippumatta vanhempien taloudellisesta tilanteesta. Tallilla uskotaan, että hyvä lapsuus ja nuoruus kannattelevat läpi elämän. Vuonna 2015 perustettu yhdistys tarjoaakin Satakunnan alueella ilmaisen harrastusmahdollisuuden lapsille ja nuorille, joilla ei taloudellisista syistä olisi muutoin mahdollisuus osallistua. Ponitallilla halutaan näin ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja eriarvoistumista. Niin henkilökunta, vapaaehtoiset kuin kaikki kaksitoista ponia tekevät yhdessä hartiavoimin töitä lasten ja nuorten hyväksi. Joka kuukausi Porin Ponitallilla käy viitisenkymmentä lasta ja nuorta.

Luonnossa mikään ei elä itseään varten, joet eivät juo omaa vettään, puut eivät syö omia hedelmiään. Aurinko ei paista itseään varten. Kukan tuoksu ei ole kukalle itselleen tarkoitettu. On luonnon laki elää toisiamme varten.

Mielenterveyden keskusliitto, eläinavusteinen mielenterveystyö, Porin Ponitalli

Porin raviradan tallialueella sijaitsevalla Ponitallilla on mukavaa tekemistä, elämyksiä, uusia ystäviä ja useita kerhoja. Tallikerhossa opetellaan ponien hoitoa, käsittelyä ja tallitöitä, ponikerhossa perehdytään lisäksi hevosten sairauksiin ja ensiapuun, ratsastusterminologiaan ja eri hevosrotuihin. Kepparikerhossa taas askarrellaan keppihevosia ja varusteita. Eikä poniharrastus ole vain tyttöjen juttu, vaan pojille on oma kerhonsa.

Mielenterveyden keskusliitto, eläinavusteinen mielenterveystyö, Porin Ponitalli, keppari

Ollaan opittu, että tallissa ei saa juosta tai huutaa. Rakastan poneja eli työnantajia!

Poikakerholainen

Välillä tehdään retkiä maastoon, on kaikille avoimia tallipäiviä ja toisinaan järjestetään kutkuttavan jännittäviä kepparikilpailuita. Tallien asukkaita voi myös tilata tapahtumiin, joihin kaivataan ponimaista pilkettä.  Marraskuussa 2018 Ponitalli järjesti kokeiluluontoisen ”Lapsella on oikeus harrastaa”-tapahtuman, jonka suosio yllätti kaikki: Tapahtumaan saapui peräti 500 osallistujaa. Eläinten merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnille on selvästi ymmärretty ja tapahtumasta on tarkoitus tehdä perinne.

Yhdistys järjestää lisäksi sosiaalipedagogista ponitoimintaa erityislapsille yhdessä muiden tahojen kanssa. Lapset pääsevät harjoittelemaan esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja tunteiden jakamista turvallisessa ympäristössä, ponien parissa.

Vaikka ei Satakunnassa asuisikaan, Porin Ponitallin nettisivuilla ja sosiaalisen median kanavilla pääsee tutustumaan maamme mielenterveystyön söpöimpiin asiantuntijoihin. Lisäksi tallin arkea voi seurata nuorten itsensä luoman Instagram-tilin kautta: Masi seikkailee. Masi on tallin virallinen maskotti ja kertoo aina välillä Instagramissa, mitä kaikkea tallilla touhuilee.

Instagram/Tallitarinoita: @masiseikkailee

Instagram: @porinponitalli