Taiteen Sulattamo: Näkymätön näkyväksi, sanaton kuuluvaksi

Kuinka moni yhdistys voi ylpeänä röyhistellä omasta vuotuisesta festarista? Taiteen Sulattamo ainakin, taidealalla kun ollaan. Taiteen Sulattamo on näet mielenterveystoipujien, muiden syrjäytymisvaarassa olevien ryhmien ja taiteenalojen ammattilaisten perustama yhdistys. Yhdistyksessä haetaan uudenlaisia tapoja kertoa tarinoita.

Helsingissä toimivassa yhdistyksessä paneudutaan taiteellisen ilmaisun kautta hyvinvointiin, elämänhallintaan ja osallisuuden lisääntymiseen. Vuoden mittaan yhdistys järjestää useita työpajoja, joissa vierailee taiteen alan ammattilaisia ja alan ohjaajia. On teatteria, improvisaatiota, tanssia, luovaa kirjoittamista, valokuvausta, musiikkia, vaihtuvia taideteemoja. Kaikkiaan pajat tavoittavat jopa tuhatkunta osallistujaa vuodessa.

Mukaan porukkaan pääsy ei vaadi aiempaa taidealan kokemusta, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Tärkeintä on halu ilmaista itseään, kokeilla taiteen keinoja, parantaa mielen hyvinvointia ja tehdä mielekkäitä asioita yhdessä. KokemusKahveilla keskustellaan yhdessä opituista asioista ja kokemuksista.

Taiteen Sulattamo, Mielenterveyden keskusliitto

Kulttuurikokemusasiantuntijat: Tarinoita uudella tavalla

Taiteen Sulattamon Kaunis Mieli-hankkeessa (2018 – 2021) on syntynyt uusi sanakin: Kulttuurikokemusasiantuntija. Mielenterveystoipujat lähestyvät omaa tarinaansa aivan uudella tavalla, sillä sanat eivät aina riitä. Kulttuurikokemusasiantuntijat sanoittavat taiteen keinoin sitä, mille ei ole sanoja ja tuovat näkyviin näkymätöntä. Tarinaa ja kokemuksia jaetaan muillekin, mutta muutoin kuin perinteisesti kertomalla.

Sanoitetaan taiteen keinoin sitä, mille ei ole sanoja.

Sulattamo Festarit

Kulttuuripajojen tuotoksia voi bongata esimerkiksi teatterilavoilta ja toukokuisilta, monitaiteellisilta Sulattamo Festareilta, joita järjestetään Kallion sydämessä, Harjun nuorisotalolla. Festareita on järjestetty jo vuodesta 2014.  Esitykset tuovat esille mielen maailmoita: Mitä ihminen käy läpi silloin, kun voimia ei ole. Esityksillä otetaan kantaa, herätellään keskustelua, luodaan positiivista kuvaa mielenterveystoipujista ja nostetaan toipujien oma ääni vahvasti esiin.

Instagram @taiteensulattamo

Twitter @Sulattamo