Kulttuuri on tärkeä kuntoutumisen keino

Kulttuuri on mielenterveysongelmia kokeneille ihmisille tärkeä kuntoutumisen muoto, joka tuottaa paitsi iloa, myös tasavertaisia kohtaamisen mahdollisuuksia ja rohkaisee itseilmaisuun. Kulttuurin ja taiteen tulee olla kaikkien saavutettavissa, vaatii Mielenterveyden keskusliitto, mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten valtakunnallinen järjestö.

Mielenterveysbarometrin mukaan 95 % mielenterveyskuntoutujista on sitä mieltä, että kulttuuri sopii hyvin mielenterveysongelmien hoitamiseen. Kaikista suomalaisista samaa mieltä on 60 %.

– Pahalle ololle ei aina ole sanoja, ja siitä voi olla helpompi kertoa esimerkiksi kuvin tai musiikilla. Taide tarjoaa mielekästä tekemistä arkeen ja mielekkään elämän rakentaminen on helpompaa, kun itselle ja omille tunteille on ilmaisukeinoja, sanoo Mielenterveyden keskusliiton kulttuurituottaja Nina Tuittu.

Pitkään jatkuessaan mielenterveysongelmat usein vaikeuttavat yhteiskunnassa kiinni pysymistä ja lisäävät yksinäisyyttä. Kulttuuri voi johdattaa sosiaalisiin suhteisiin ja sen parista voi löytää vertaisuutta, jota muualta ei välttämättä ole löytynyt.

– Taide on yhdistävä kokemus, joka auttaa sekä tekijää että kokijaa. Esimerkiksi musiikista voi löytää toivoa omaan tilanteeseen, kun kuulee, että biisintekijä on käynyt läpi samoja asioita ja selvinnyt kertomaan niistä musiikissaan, Tuittu sanoo.

Mielenterveyden keskusliiton uudelle kulttuurikummille, Raskasta Joulua -perustajalle ja kitaristille Erkka Korhoselle musiikin auttava vaikutus kävi selväksi Raskasta Joulua -kiertueiden myötä.

– Koko tekemisemme sai aivan eri merkityksen, kun kuulin ihmisten kertovan, miten musiikkimme on auttanut heitä lapsuuden traumojen käsittelyssä, Korhonen sanoo.

Vuodesta 2021 kulttuurikummina toiminut laulaja ja runoilija Kyösti Mäkimattila havahtui kulttuurikummina toimiessaan siihen, kuinka paljon hyvää kulttuurilla saadaan aikaan.

– Se on suorastaan vastavoima tehokkuuteen ja tulokseen tuijottavalle egosentriselle elämänmenolle, Mäkimattila sanoo.

Mielenterveyden keskusliitto haluaa tuoda taiteen ja kulttuurin osaksi toipumista.

– Taiteen tuominen osaksi omaa elämää vaatii joskus alku sysäyksen. Sen voi saada esimerkiksi Mielenterveyden keskusliiton kulttuurikurssilta. Monelle kurssilaiselle taidehetket arjessa ovat jäänet kurssin jälkeen tavaksi, ja he ovat löytäneet siitä pysyvän keinon itseilmaisuun, Tuittu sanoo.

Nina Tuittu, kulttuurituottaja, Mielenterveyden keskusliitto, nina.tuittu@mtkl.fi, 040 7238682

Mielenterveyden keskusliitto on mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten valtakunnallinen järjestö. Ajamme mielenterveyden häiriöihin sairastuneiden etuja ja toimimme asiantuntijana heitä koskevissa asioissa. Tarjoamme kaikille avointa, maksutonta tukea, neuvontaa sekä koulutuksia. Kaikessa toiminnassamme yhdistyvät kokemustieto ja ammatillinen asiantuntemus.