48 tunnissa syntyi uusia muotoja mielenterveyshäiriöitä kokeneiden tukemiseen

Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijat ideoivat uusia muotoja masennukseen ja muihin mielenterveyden häiriöihin sairastuneiden tukemiseen yhdessä Mielenterveyden keskusliiton kanssa. Koronatilanteen aiheuttama epävarmuus ja ahdistus vaativat uusia keinoja erityisesti nuorten aikuisten tukemiseen.

Monilta on kadonnut ympäriltä päivittäinen yhteisö. Monet mielenterveysongelmia kokeneet ovat käyneet paikallisessa mielenterveysyhdistyksessä, klubitalolla, kuntouttavassa työtoiminnassa tai osallistuneet lähikuntoutukseen. Tilanne on pakottanut kohtaamispaikat sulkemaan ovensa. Erilaisilla verkkototeutuksilla on lähdetty etsimään korvaavia palveluita. Niihin osallistumisen esteeksi saattaa nousta tarvittavien laitteiden, osaamisen tai toimintakyvyn puute. Joillakin ahdistus on kasvanut liian suureksi, jotta koko asiaan keskittyminen olisi mahdollista.

Monialaiset opiskelijatiimit kehittivät 48 tunnin aikana ratkaisuita, joiden avulla voidaan tavoittaa mielenterveysongelmia itse kokeneet ihmiset ja tarjota heille tukea sekä yhteisöä tässä haastavassa tilanteessa.

Sprint Online 1.0 –pilotissa monialaiset opiskelijatiimit kehittivät 48 tunnin aikana ratkaisuita, joiden avulla voidaan tavoittaa mielenterveysongelmia itse kokeneet ihmiset ja tarjota heille tukea sekä yhteisöä tässä haastavassa tilanteessa. Ratkaisujen kautta haluttiin löytää helpotusta siihen, miten voidaan huolehtia marginaalissa olevista, jotta syrjäytymisen sijaan he pääsisivät osaksi tulevaa nousua. Tällä on myös suuri taloudellinen merkitys inhimillisen kärsimyksen vähentämisen lisäksi.

Tuloksena 48 tunnin työskentelystä syntyi kolme erilaista ratkaisuideaa, joilla kohderyhmälle tarjotaan rutiineja ja onnistumisen kokemuksia arjen helpotukseksi. Mukana oli empaattinen idea personoiduista postikorteista, yhteisöllisesti syntyvä taideteos sekä yhteisöllinen toimintamalli, joka toimii erilaisilla käyttöalustoilla.

Työskentelystä syntyi kolme erilaista ratkaisuideaa, joilla kohderyhmälle tarjotaan rutiineja ja onnistumisen kokemuksia arjen helpotukseksi

Mielenterveyden keskusliitto on mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten järjestö, ja toiminnassamme yhdistyvät kokemus- ja ammatillinen asiantuntemus, toteaa liiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka.

– Nuoret aikuiset ymmärtävät usein parhaiten, mitä toiset nuoret aikuiset saattavat haastavassa tilanteessa tarvita. Siksi yhteistyö opiskelijoiden kanssa meille luontevaa ja hyvä mahdollisuus kehittää toimintaamme, Sydänmaanlakka sanoo.

– Hienoa, että tärkeä teema on Sprintissä mukana ja että Mielenterveyden keskusliitto panostaa myös aikaa opiskelijatiimien sparraukseen. Työskentely on ollut tiivistä, mutta lyhyessäkin ajassa voi saada paljon aikaan, sanoo lääketieteen opiskelija Jussi Kurikka.

Sprint Online on 48H toteutus, jossa Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston opiskelijat tuottavat ratkaisuideoita yhteiskunnallisesti merkittäviin haasteisiin. Ensimmäisessä pilottitoteutuksessa on mukana 11 eri alojen opiskelijaa sosionomin ja liiketalouden koulutusohjelmista sekä lääketieteen, tietojenkäsittelytieteen ja logopedian tutkinto-ohjelmista. Kolme monialaista tiimiä työskentelevät 48 tunnin ajan Mielenterveyden keskusliiton antaman haasteen parissa.

Mielenterveyden keskusliitto on mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten valtakunnallinen järjestö, jolla on 150 jäsenyhdistystä ja niissä noin 15 000 jäsentä. Liitto ajaa mielenterveyden häiriöihin sairastuneiden ja heidän läheistensä etuja, toimii asiantuntijana heitä koskevissa asioissa ja tuottaa palveluja sekä heille että heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille.

Syrjäytyneitä nuoria oli vuonna 2017 arviolta 70 000, joista syntyi 1,4 miljardin euron kustannukset vuosittain.  Vuonna 2019 arvioitiin syrjäytyneitä nuoria olevan noin 60 000. Koronatilanteessa on oletettavaa, että nuorten syrjäytyminen kasvaa voimakkaasti. Aihe on erittäin ajankohtainen.

Lisätietoja:
Sprint Innovation Festival: Sari Ruskeeniemi, puh. 040 570 8147, sari.ruskeeniemi@tuni.fi
Mielenterveyden keskusliitto: toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka, puh. 050 363 9920
Sprint Innovation Festival: https://www.sprintfestival.fi/
Sprint Online 1.0 6.–8.4.2020