Erkka Korhonen Mielenterveyden keskusliiton kulttuurikummiksi

Mielenterveyden keskusliiton kulttuuriteemana on tänä vuonna hevimusiikki, joka tutkimusten mukaan on kuuntelijoille väylä käsitellä ja kohdata mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä kuten tunteita ja pelkoja. Liiton kulttuurikummi, Raskasta joulua -kiertueen perustaja, kitaristi Erkka Korhonen ottaa tehtävänsä vastaan Ystävänpäivänä 14.2.

Hevikulttuuriin liittyy usein mielikuvia vihaisuudesta ja aggression herättämisestä, mutta tutkimusten mukaan todellisuus on monipuolisempi.

– Sen sijaan, että hevin kuunteleminen esimerkiksi lisäisi vihantunteita entisestään, se voi päinvastoin toimia kanavana purkaa tunteita ja auttaa hallitsemaan niitä, kertoo Mielenterveyden keskusliiton kulttuurituottaja Nina Tuittu.

– Musiikin avulla voidaan käsitellä tunteita laidasta laitaan, eikä hevigenre pelkää tarttua kaikkein synkimpiinkään aiheisiin, kuten itsetuhoisuuteen, masennukseen ja kuoleman pelkoon, Nina Tuittu sanoo.

Mielenterveysaiheet ja se, että mielenterveysongelmia voidaan esimerkiksi musiikkialan työyhteisöissä kätkeä viimeiseen asti, ovat tuttuja myös Northern Kings -kitaristi, muusikko ja tuottaja Erkka Korhoselle.

Esimerkiksi Raskasta Joulua -kiertueella on jouduttu muutama vuosi sitten käsittelemään yllättävän itsemurhan seurauksia.

– Meistä vaikutti siltä, että hän eli täydellistä elämää, eikä kukaan huomannut, että pinnan alla hän oli vakavasti masentunut, Erkka Korhonen kertoo.

Kulttuurikummivuoden tavoitteena on auttaa mielenterveysongelmia itse kokeneita ihmisiä heidän toipumisessaan.

Lisätietoja kulttuurista ja mielenterveydestä:

Nina Tuittu, kulttuurituottaja, Mielenterveyden keskusliitto, nina.tuittu@mtkl.fi, 040 7238682

Lahjoita kulttuuritoiminnan järjestämiseen mielenterveysongelmia kokeneille!

Maaliskuun loppuun mennessä MobilePaylla tehdyt lahjoitukset ohjataan Mielenterveyden keskusliiton kulttuuritoimintaan.