Jenny Lehtinen on Hyvän mielen lähettiläs 2019

Jenny Lehtinen, 40, on toimittaja, joka on laittanut työssään oman persoonansa rohkeasti peliin ja nostanut esille vaikeita mielenterveyteen liittyviä aiheita. Hänet tunnetaan mm. Ylen Jenny+ -ohjelmasta, kehopositiivisuuden Vaakakapina-kampanjasta sekä Jenny & Läskimyytinmurtajat -elämäntapamuutokseen tähtäävästä ohjelmasta ja siihen liittyvästä verkkoyhteisöstä.

Lehtinen on puhunut avoimesti ja persoonallisesti, miltä masennus, syömishäiriö, vääristynyt kehonkuva ja painon kanssa kamppailu ovat tuntuneet ja kuinka hän on niistä selvinnyt.

– Minulle Hyvän mielen lähettilään tunnustus merkitsee sitä, että omista mielenterveyden ongelmistani puhumisesta on ollut hyötyä ja se on huomattu. Yleensä mielenterveysongelmista kehotetaan olemaan hiljaa, ja se onkin yksi asia, johon toivoisin suurta muutosta. Sellaiset asiat, joista voidaan puhua ääneen eivät enää hallitse koko elämää, sanoo Jenny Lehtinen.

Asiat, joista voidaan puhua ääneen eivät enää hallitse koko elämää.

Mielenterveyden keskusliiton keskeisenä tavoitteena on nähdä ihminen kokonaisuutena, ilman leimoja ja määrittelyjä, oli elämäntilanne mikä hyvänsä.

– Jenny Lehtinen on puhunut paljon itsensä hyväksymisen puolesta ja on positiivinen esimerkki kertomaan jokaiselle, että olet hyvä juuri tuollaisena. Pelkkä tiedon lisääminen ei motivoi eikä saa aikaan pysyviä muutoksia yleisissä asenteissa eikä yksilöissä itsessään, vaan tarvitsemme kannustavaa, itsensä likoon laittavaa, positiivista ja myyttejä purkavaa asennetason vaikuttajaa. Jenny on juuri sellainen, sanoo Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka.

Lehtinen itse ajattelee, että moni mielenterveyden ongelma jäisi syntymättä, jos yhteiskuntamme ei olisi niin ankara kovin monissa asioissa. Hän pyrkii myös aktiivisesti muuttamaan syömishäiriöitä yhteiskunnassa synnyttäviä ilmiötä ja asenteita.

– Tuntuu väärältä, että niin moni ihminen leimataan mielenterveysongelmaiseksi pääasiassa sen takia, että ympäristöstä ei löydy tukea ja ymmärrystä erilaisuudelle. Mielenterveyden häiriöt leimaavat ihmistä aivan eri tavalla kuin somaattiset sairaudet, mikä usein vain pahentaa sairastuneen tilannetta. Myös hoitoon pääsyn pitäisi olla nykyistä helpompaa ja hoitosuhteiden pysyvämpiä, sanoo Lehtinen.

Hyvän mielen lähettilään tunnustuksia on annettu vuodesta 2004 kiitoksena hyvän mielen levittämisestä ja aktiivisuudesta ottaa esille mielenterveyskysymyksiä ja näin vähentää niihin liittyvää stigmaa. Aiempia Hyvän mielen lähettiläitä ovat mm. vuoden 2018 lähettiläs, kansanedustaja Jani Toivola, vloggaaja Maiju Voutilainen eli Mansikkka, kirjailija Tuomas Kyrö, koomikko Ismo Leikola, laulaja-näyttelijä Samuli Edelmann ja koomikko Krisse Salminen.

Hyvän mielen lähettiläs -tunnustus luovutettiin Jenny Lehtiselle Mielenterveysmessuilla Kulttuuritalolla 20.11.2018.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 050 363 9920, olavi.sydanmaanlakka(at)mtkl.fi

Viestinnän suunnittelija Mirja Aarnio, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 050 493 4433, mirja.aarnio@mtkl.fi