Lasten ja nuorten elokuvakilpailun kaksisataa mielenterveysaiheista elokuvaa julkaistiin

Suomen suurimpaan lasten ja nuorten elokuvakilpailuun, yhdeksättä kertaa järjestettävään Kaikki kuvaa -kilpailuun saapui yli 200 mielenterveyttä käsittelevää elokuvaa, jotka kaikki toteutettiin tänä keväänä kahden kuukauden kilpailuaikana. 8–15-vuotiaat, 16–19-vuotiaat ja 20–23-vuotiaat kilpailevat omissa sarjoissaan. Ajankohtaisesti opiskelijoiden mielenterveyspäivän kunniaksi kilpailun finalistit on nyt valittu ja kaikki sääntöjen mukaiset kilpailuelokuvat julkaistu kisasivustolla.

– Mielenterveyttä käsiteltiin kisaleffoissa monipuolisesti ja elokuvantekijän keinovalikoima valjastettiin upeasti hyötykäyttöön. Kiusaaminen ja siitä johtuva yksinäisyys on puhutellut nuoria aiheena aiempinakin vuosina ja niin myös tällä kertaa: yli 40 prosenttia kisaelokuvista liittyi kiusaamiseen tavalla tai toisella. Lisäksi useissa teoksissa käsiteltiin syömishäiriöitä ja skitsofreniaa. Pandemiaa nostettiin esiin lopulta vähemmän kuin odotimme. Tämänkertaiset finalistit ovat kilpailun historian korkeatasoisimpia ja suosittelen niiden katsomista kaikille, toteaa kilpailun tuottaja Arttu Haglund tuotantoyhtiö Amazementista.

Kilpailun pääyhteistyökumppani Mielenterveyden keskusliiton viestinnän asiantuntija Emma Nikka iloitsee sekä kisaelokuvien määrästä että sisällöstä.

– Kylmiä väreitä, kyyneleitä ja hymyjä, kaikkia näitä on riittänyt, kun olen elokuvia katsonut. Olen äärimmäisen ylpeä jokaisesta kisaan osallistuneesta lapsesta ja nuoresta. He toivat esiin tarinoita, tunteita ja kokemuksia, jotka meidän aikuisten on äärimmäisen tärkeä kuulla ja nähdä. Nyt on lasten ja nuorten vuoro kertoa itse näkemyksensä mielenterveysasioista, Nikka sanoo.

Elokuvien tekemiseen osallistui toistatuhatta lasta ja nuorta melko tasaisesti kaikkialta Suomesta, yhteensä 66 eri kunnasta. Lukumääräisesti elokuvia saapui eniten Uudeltamaalta, mutta asukaslukuun suhteutettuna innokkaimpia oltiin Kymenlaaksossa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kanta-Hämeessä. Kilpailusarjojen finalisteiksi nousi elokuvia Uudenmaan kaupunkien lisäksi Tampereen suunnalta, Turusta, Vaalasta, Kuopiosta ja Rovaniemeltä.

Kilpailu huipentuu lauantaina 14.5. Kaikki kuvaa -gaalaan, joka järjestetään Helsingin keskustakirjasto Oodin Kino Reginassa. Gaalassa on luvassa finalistielokuvien esitys, jonka jälkeen kilpailun tuomaristo eli suosittu näyttelijä Minka Kuustonen ja kansainvälistäkin mainetta niittäneet ohjaaja-käsikirjoittajat Teemu Nikki ja Ilja Rautsi palkitsevat vuoden parhaat nuoret elokuvantekijät. Myös yleisö pystyy vaikuttamaan palkintoihin, sillä yleisön suosikkielokuvan äänestys jatkuu sivustolla 27.4. asti. Palkintogaalaan on yleisölle vapaa pääsy, kutsuvieraiden jälkeenkin paikkoja on salissa yli 150.

Kilpailun järjestää tuotantoyhtiö Amazement. Pääyhteistyökumppanina toimii Mielenterveyden keskusliitto ja rahoittajana Mikko Kodisoja Säätiö. Muita yhteistyökumppaneita ovat Helsingin kaupunki ja Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Palkintosponsoreina ovat mukana Genelec, Finnkino ja Tunnin Kuva.

Lisätiedot:

Elokuvien tekijöiden yhteystiedot Arttu Haglundin kautta.

Arttu Haglund
tuottaja, Kaikki kuvaa