Masennuksen sairastaneiden tuottama verkkokurssi on huippusuosittu

Mielenterveyden keskusliiton uudentyyppinen ”Masennus kuin ikisade?” -verkkokurssi on osoittautunut huippusuosituksi. 1000 kurssilaisen raja ylitettiin kahdessa viikossa kurssin avaamisesta. Myös Rikosseuraamuslaitos pohtii kurssin hyödyntämistä asiakkaidensa tarpeisiin.

Masennuksen kokemukseen pureutuvan verkkokurssin ovat tuottaneet masennukseen itse sairastuneet ihmiset. Uudentyyppinen sisältö näyttää kiinnostavan niin masentuneita kuin heidän kanssaan työskenteleviä ammattilaisia.

Omaa kokemusta masennuksesta on 42 %:lla tähän mennessä ilmoittautuneista. 31 % kertoo kurssille hakeutumisen syyksi halun laajentaa ammatillisia näkökulmiaan. Läheisensä vuoksi kurssille on tullut 17 %.

Moni on sekä masennuksen parissa työskentelevä ammattilainen että itse sairastunut masennukseen.

– Huomionarvoista on, että moni kurssilainen on ilmoittanut kaksi tai kolmekin syytä. Tämä kertoo arjen todellisuudesta. Moni on yhtä aikaa esimerkiksi sekä masennuksen parissa työskentelevä ammattilainen että itse sairastunut masennukseen”, kertoo koulutus- ja kehittämiskoordinaattori Riitta Hämäläinen Mielenterveyden keskusliitosta.

Kurssilaisia on kaikista maakunnista ja yhteensä 131 kunnasta, eniten Uudeltamaalta, Pirkanmaalta, Varsinais-Suomesta, Pohjois-Pohjanmaalta ja Pohjois-Karjalasta. Vähiten ilmoittautuneita on Kainuusta ja Keski-Pohjanmaalta. Osallistujista lähes puolet (49 %) on 18–40-vuotiaita, loput vanhempia. Vanhin osallistuja on 82-vuotias.

Kurssi toimii helposti saavutettavana itseapuna.

Mielenterveyden keskusliitto neuvottelee parhaillaan Rikosseuraamuslaitoksen kanssa kurssin avaamisesta vankien ja yhdyskuntaseuraamusasiakkaiden käyttöön.

”Kurssissa on kiinnostavaa se, että se toimii helposti saavutettavana itseapuna mielialaongelmiin, jotka ovat varsin yleisiä asiakasryhmällämme”, toteaa projektipäällikkö Pia Puolakka Älykäs vankila -hankkeesta.

”Lisäksi Rikosseuraamuslaitoksella on meneillään sähköisen asioinnin ja digipalvelujen kehittämisen projekti, jonka puitteissa tällaisen kurssin mahdollisuuksia haluttaisiin ainakin testata. Aiomme myös neuvotella yhteistyöstä asiassa Vankiterveydenhuollon kanssa”, Puolakka kertoo.

150 masennuksen sairastanutta ihmimistä mukana tuottamassa sisältöä.

”Masennus kuin ikisade?” -kurssi kertoo tekstein, kuvin, podcastein, videoin, musiikilla sekä testien, käytännön vinkkien ja tutkitun tiedon avulla, miltä masennus näyttää ja tuntuu siihen sairastuneen ihmisen ajatuksissa, tunteissa ja arjen kokemuksissa.

Kurssin rakenteesta ja teemoista vastaavat kokemuskehittäjät ja aineiston ovat tuottaneet 13–90-vuotiaat masennuksen sairastaneet ihmiset eri puolilta Suomea. Heitä on yhteensä 150.

Kurssin podcastit käsittelevät masennusta ja oppimisvaikeuksia, päihdeongelmia, kroonisia kipuja sekä syömishäiriötä. Kouluttaja Tuula Laitinen ja tutkija-kehittäjä Päivi Rissanen puhuvat oppimisvaikeuksista omakohtaisesti.

Katso kurssin traileri

Halutko mukaan kurssille?