Mielenterveyden keskusliitto käynnistää kehitystyön nuorten auttamiseksi

Mielenterveyden keskusliitto käynnistää hankkeen syrjäytymisvaarassa olevien nuorten auttamiseksi. Hankkeen mahdollistaa Fortum, joka tukee kolmen keskeisen suomalaisjärjestön toimintaa yli koronaepidemian poikkeusaikojen. Mielenterveyden keskusliiton lisäksi tukea saavat Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Vanhustyön keskusliitto. Mielenterveyden keskusliiton ja Fortumin yhteistyö jatkuu vuoden 2021 loppuun.

”Yhteistyöjärjestöillämme on useiden vuosikymmenien kokemus auttamisesta ja laaja verkosto tavoittamaan tukea tarvitsevat koko maassa. Valitut kumppanimme käyttävät nyt saamansa avustukset hädänalaisten lasten ja heidän perheidensä, syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja yksin koteihinsa jääneiden vanhusten hyväksi. Fortum arvostaa suuresti näiden hyvää tekevien järjestöjen jokapäiväistä työpanosta ja tukee niiden toimintaa mielellään”, sanoo yhteiskuntasuhteista ja viestinnästä Fortumilla vastaava johtaja Arto Räty.

Häpeä hidastaa avun saantia

Mielenterveyden keskusliitto on tehnyt aktiivisesti työtä mielenterveysongelmiin liittyvien ennakkoluulojen poistamiseksi. Tavoitteenamme on poistaa mielenterveyden häiriöihin liittyvää häpeää, joka hidastaa avun saamista. Mitä aiemmin apua saa, sitä nopeammin toipuminen voi alkaa.

“Fortumin antamalla tuella tulemme laajentamaan palvelutarjontaamme syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten auttamiseksi ja ohjaamiseksi avun pariin. Avun piiriin pääseminen on yksi selkeimmistä ongelmista mielenterveysongelmien kohdalla, sillä häpeä hidastaa avun hakemista ja avun saamista”, Mielenterveyden keskusliiton kehitysjohtaja Janne Jalava kertoo.

Matalan kynnyksen palvelut ja nopea avun saaminen tulevat olemaan ratkaisevassa asemassa mielenterveyteen liittyvien ongelmien hoitamisessa.

“Kentältä on valitettavasti kantautunut viestiä mielenterveyspalvelujen supistamisesta kriisin aikana, vaikka kriisi tuo poikkeuksellisen henkisen kuorman kaikille tässä tilanteessa” kertoo vaikuttamisviestinnän asiantuntija Henna-Riikka Myrskylä.

“Tutkimme suomalaisten suhtautumista mielenterveyden häiriöihin joka toinen vuosi julkaistavassa mielenterveysbarometrissa. Syksyllä 2019 julkaistun barometrin mukaan kolmasosa mielenterveysongelmia kokeneista kertoo hävenneensä hoitoon hakeutumista mielenterveysongelmien vuoksi, joten tässä on vielä työtä tehtävänä”, Myrskylä jatkaa.

Mielenterveyden keskusliitto tarjoaa kaikille avointa tukea, neuvontaa, koulutuksia ja tapahtumia. Tuen saamiseksi pelkkä tunne riittää.

Lisätiedot:

Kehitysjohtaja Janne Jalava, janne.jalava@mtkl.fi
Vaikuttamisviestinnän asiantuntija Henna-Riikka Myrskylä, henna-riikka.myrskyla@mtkl.fi