Vankilapsykiatri Hannu Lauerma palkittiin kunniamitalilla Mielenterveysmessuilla

Kun Hannu Lauerma luennoi, salit ovat yleensä viimeistä paikkaa myöten täynnä. Hän on myös Mielenterveysmessujen suosituimpia luennoitsijoita. Keskiviikkona 21.11. Suomen Mielenterveyshoitoalan Liitto ry eli SMTHL luovutti Lauermalle pronssisen Simpukka-veistoksen Mielenterveysmessuilla Helsingin Kulttuuritalossa.

Psykiatrian ja oikeuspsykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti ja dosentti, THL:n tutkimusprofessori ja psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma on avannut luennoillaan ansiokkaasti muun muassa pahan olemusta mielenterveysalan ammattilaisille, mutta myös suurelle yleisölle.

Edellä on muutama niistä monista perusteluista, jotka mainittiin, kun Suomen Mielenterveyshoitoalan Liitto ry eli SMTHL luovutti pronssisen simpukka -veistoksen Hannu Lauermalle. Veistos ojennettiin tälle merkittävälle mielenterveysvaikuttajalle keskiviikkona 20.11. 2018 Mielenterveysmessuilla Helsingin Kulttuuritalolla.

– Olet meille monelle myös oiva kannustaja ja esimerkki, johtuen keskeytymättömästä innostuksestasi uuden oppimiseen. Viittaan muun muassa harjoittamaasi unitutkimukseen, totesi SMTHL:n puheenjohtaja Tarja Klemola luovuttaessaan pienoisveistoksen Hannu Lauermalle.

Simpukka-veistoksen on aikanaan suunnitellut Mielenterveyshoitoalan Liitolle kuvanveistäjä Arto Lappalainen. Veistoksen on saanut ennen Lauermaa vain neljä suomalaista mielenterveysvaikuttajaa:

• vuonna 2003 psykiatri Ilkka Taipale
  • vuonna 2005 Mielenterveysseuran pitkäaikainen ex-toiminnanjohtaja Pirkko Lahti
  • vuonna 2010 Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka
  • vuonna 2014 opetusneuvos Marja-Kaarina Koskinen

Suomen Mielenterveyshoitoalan Liitto ry:
puheenjohtaja Tarja Klemola, tarja.klemola@smthl.fi, p. 040 516 7115
tiedottaja Ulla Aurio, ulla.aurio@gmail.com, p. 040 848 9928