Vuoden mielenterveysyhdistys löytyy Raumalta

Mielenterveyden keskusliitto on myöntänyt koronavuoden 2020 Vuoden Pomppu -palkinnon Rauman Friski Tuult -mielenterveysyhdistykselle. Liitto jakaa palkinnon vuosittain jäsenyhteisölleen tunnustuksena edistyksellisestä toiminnasta mielenterveystyössä.

Poikkeusvuosi on vaatinut uudenlaista ajattelua ja myös monessa mielenterveysyhdistyksessä on tehty reippaita digiloikkia ja mietitty toimintoja uudelleen. Vuoden Pompuksi ehdolle asetetuista yhdistyksistä Rauma erottui erityisesti yhteisöllisyydellä.

”Uusia toimintamalleja on menestyksellä otettu käyttöön ja niitä on tarjottu kriisin keskellä myös toisille hyödynnettäviksi. Tärkeää toimintaa on voitu jatkaa sekä verkon yli että turvallisuudesta huolehtien myös kasvokkain”, perustelee järjestö- ja ansiomerkkitoimikunnan puheenjohtaja Markus Lustig Mielenterveyden keskusliitosta.

”Tänä vuonna Vuoden Pomppu on auttanut myös muita pomppaamaan, jatkamaan tärkeällä hetkellä vaikeasta tilanteesta huolimatta”, Lustig sanoo.

Arjen digiopas ja poikkeusajan turvallisuusohjeita

Koronakeväällä suosittu Rauman Friski Tuult -kohtaamispaikka oli kiinni kaksi ja puoli kuukautta. Toimettomana ei silti oltu. Sinä aikana yhdistyksessä vastattiin yli 500 puheluun, tehtiin selkeät ja kattavat turvallisuusohjeet kohtaamispaikan avaamiseen uudelleen ja toimitettiin selväkielinen digiopas mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten arkeen.

Ohjeet ja opas jaettiin saman tien muillekin mielenterveysyhdistyksille muokattavaksi paikallisten tarpeiden mukaan.

”Kun kaikki siirtyi verkkoon, meille tuli suuri huoli mielenterveyskuntoutujien digiosaamisesta. Jos netin kautta ei osaa tarkistaa tilin saldoa tai uusia reseptejä, chateista ja muista kivoista jutuista puhumattakaan, syrjäytyy varmasti”, kuvaa oppaan kirjoittanut toiminnanjohtaja Päivi Lavonius.

”Kohtaamispaikkamme kävijöissä on erittäin paljon heitä, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta ja joilla ei ole älypuhelinta. He tarvitsivat tietoa siitä, mikä on Whatsapp ja mikä Snapchat ja mitä muita mahdollisuuksia verkko tarjoaa”, Lavonius sanoo.

Palkinto on hänelle iloinen yllätys, mutta huoli mielenterveyden häiriöihin sairastuneista ei ole hellittänyt.

”Mielenterveysongelmat ja yksinäisyys korostuvat entisestään, jos tässä tilanteessa supistetaan kolmannen sektorin toimintaa. Missä ihmiset silloin viettävät aikaansa, kuinka yksinäisiä he ovat ja miten paljon siitä seuraa syrjäytymistä ja sairaalajaksoja? Mitä se tulevaisuudessa tarkoittaa meillä Raumalla”, Päivi Lavonius sanoo.

Toiminnanjohtaja Päivi Lavonius, Rauman Mielenterveysyhdistys Friski Tuult, puh.  045 6354 536
Puheenjohtaja Luca Nordfors-Leino, Rauman Mielenterveysyhdistys Friski Tuult, puh. 040 701 6026

Friski Tuult verkkosivut
Friski Tuult Facebook