Vuoden Pomppu 2019 -palkinto myönnetty Taiteen Sulattamolle

Mielenterveyden keskusliitto myöntää vuosittain mielenterveystyössä ansioituneelle jäsenyhdistykselleen Vuoden Pomppu -yhdistyspalkinnon. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015 ja tänä vuonna sen saa Taiteen Sulattamo ry.

Taiteen Sulattamon vahvuudet ovat teatterissa, näyttämö- ja performanssitaiteessa, sekä niiden yhdistämisessä osaksi mielenterveyden häiriöistä toipumista. Yhdistyksen toiminta on kasvavaa, vakiintuvaa ja se on avannut hyvin tuloksin uusia hankkeita omassa toiminnassaan. Kaikille avoimet työpajat ovat vakiintuneet osaksi kaupungin kulttuuritoimintaa ja yhdistys tunnetaan koko ajan paremmin sekä mielenterveysyhdistysten kentässä että kaupungin organisaatiossa.

”Tämänkaltaiset avaukset ovat kullanarvoisia sekä kuntatoiminnalle, kulttuurielämälle että myös mielenterveyskuntoutujille, sillä ne ovat omiaan poistamaan turhia, keinotekoisia aitoja ja auttavat löytämään keinoja ymmärtää toista taiteen avulla”, perustelee järjestö- ja ansiomerkkitoimikunnan puheenjohtaja Markus Lustig Vuoden Pomppu -palkinnon saajan valintaa.

”Olemme vihdoin päässeet toteuttamaan sen minkä eteen on tehty hartiavoimin työtä ja josta olemme haaveilleet”

”Meillä on erikoisosaamista omaavia huippuammattilaisia, joista jokainen tuo toimintaan oman vivahteensa. Ennen kaikkea olemme tavoittaneet ennätysmäärän uusia toiminnastamme kiinnostuneita mielenterveystoipujia” iloitsee Taiteen Sultattamon toiminnanjohtaja Eveliina Lafghani.

”Unelmoimme siitä, että taide hyvinvoinnin välineenä näkyy tulevaisuudessa kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Tulevaisuuden visiomme on sen lisäksi, että taiteen vaikutus hyvinvoinnille ymmärretään, sitä myös sovellettaisiin käytännössä. Taiteen Sulattamo on alusta, joka tuottaa, kouluttaa, kehittää ja luo taiteen avulla hyvinvointia edistäviä käytäntöjä maailmaan.”

”Palkinto on osoitus työmme tärkeydestä ja esimerkki siitä, että kun mielenterveystoipujat itse osallistuvat palveluntuotantoon, toiminta vastaa juuri heidän tarpeisiinsa”, Lafghani pohtii.