Emppis: Kiireetöntä kohtaamista

Keski-Suomen Hallissa, Jämsän lähellä toimii mielenterveysyhdistys Emppis ry, joka vastasi alueen huutavaan tarpeeseen. Tarvittiin kaikille avoin ajanviettopaikka, johon lähteä kotinurkista ja jossa jakaa luottamuksellisesti ilot ja surut. Emppiksen ydinajatuksena on kohdata toinen ihminen kiireettömästi ja kuunnella. Ja epäilemättä empatia –  siitä yhdistyksen nimikin.

Emppikseen ovat tervetulleita kaikki, mutta aivan erityisesti halutaan tarjota toimintaa ikäihmisille, sillä alueella heitä asuu todella paljon, yksinäisille ja heille, jotka eivät oikein koe löytäneensä paikkaansa, eivätkä osallistumisen mahdollisuuksia.

Emppiksessä on todella oivallettu kuinka kaikenlainen tekeminen pitää mielen virkeänä. Viikoittain kokoontuu erittäin suosittu Miesten aamuturinat aamupuuron merkeissä. Taavetti ja Tiina taas on avoin kahvikerho, jota pyörittävät osallistujat itse – Emppis tarjoaa tilat.

Miesten aamuturinat kokoontuu aamupuuron merkeissä.

40 metriä mattoa

Kädentaitoihin on satsattu. On monenlaista maalausta, mosaiikki- ja rottinkikurssia sekä puu- ja metallikerho. Yhdistyksen kangas- ja poppanapuut ovat vapaasti kaikkien kävijöiden käytössä ja ahkerassa käytössä ovat olleetkin. Yhdistyksen mukaan vuositasolla mattoa kudotaan lähes 40 metrin verran. Ja kun tuottaa käsillään kauniita tavaroita, on hyvä pitää näyttelyitä, joissa muutkin pääsevät ihastelemaan maalauksia, veistoksia, valokuvia, raanuja ja tilkkutöitä. Näyttelyyn on helppo tulla, sillä Emppis kehaisee toimitilojensa sijaitsevan paikkakunnan parhaalla paikalla.

Yhdistyksellä on myös erilaisia liikuntaryhmiä: Tuolivoimistelua lähes päivittäin, kuntosalia ja keilausta, ja onpa käyty välillä avantouinnillakin. Aivotreeniä ja pelikerhoja järjestetään myös.

Tuolijumppaa päivittäin. Piirros kävijän.

Idearikkautta ja juhlia

Ideat eivät näytä Emppiksessä ehtyvän ihan heti. Yhdistyksessä järjestetään kaikkien iloksi erilaisia teemapäiviä ja -luentoja laidasta laitaan. Luentoteemojen laaja kirjo hämmästyttää: Ravitsemustiedosta identiteettiin, geokätköilystä seksuaalisuuteen, valokuvauksesta lentokoneteollisuuteeen, Suomen lipun historiasta edunvalvontaan.

Emppiksessä juhlistetaan naistenpäivää, järjestetään yhteisiä pikkujouluja ja onpa vietetty joskus jopa afrikkalaista teemapäiväkin . Merkittäviä juhlia vietetään totta kai, kuten Suomi-100v. Välillä retkeillään porukalla pidemmälle ja lähemmäksi.

Yhdistyksestä löytyy myös nettipiste sekä kirjapiste periaatteella: vaihda-lainaa-ota omaksi tai lue paikan päällä.

Toimintaa pyörittävät jäsenten tukena pieni henkilökunta ja joukko vapaaehtoisia.