Enon Säihke: Sultsinoita ja stigman hälvennystä

Enossa kantavia ajatuksia on pyrkiä hälventämään mielenterveysongelmiin liittyviä ennakkoluuloja ja tarjota vertaistukea toipujille. Paikallisen mielenterveysyhdistyksen toiminta säihkyy Kasarin talolla, kodinomaisessa puutalossa Uimaharjulla.

Päivittäisessä toiminnassa tavataan toisia, vaihdetaan kuulumisia, karkotetaan yksinäisyyttä, osallistutaan keskusteluryhmiin tai lainataan yhdistyksen kirjastosta kirjoja ja videoita.

Retkellä maistellaan itäsuomalaista perinneruokaherkkua.

Kokemuksia voi vaihtaa myös ruokailun merkeissä. Enossa kun ymmärretään herkuttelun päälle, perinteeksi on muodostunut jokasyksyinen Suomujärven sultsinaretki, jossa maistellaan itäsuomalaista perinneruokaherkkua eli sultsinoita.

Luonto on lähellä Pohjois-Karjalassa ja koska luonnossa liikkuminen tunnetusti on hyvää lääkettä mielelle, luontoretket ovat myös ohjelmassa. Silloin tällöin käydään myös teatteri- ja taidenäyttelyretkillä.

” Jos vaan joku keksii jotain hauskaa, niin tehdään!”, kiteyttää puheenjohtaja Reima Hirvonen toimintaa.

Netissä

Kohtaamispaikka