Emyssä kitketään yksinäisyyttä ja vähän kasvimaatakin

Ethän jää yksin? Mielenterveysyhdistys Emyssä yksin jääminen tuntuu olevan lähes mahdotonta, vaikka yrittäisi. Yksinäisyyden kitkemiseen ja hyvien kaveriporukoiden löytymiseen panostetaan paljon.

Yhdistyksellä on kolme omaa kohtaamispaikkaa ja pari lisää muiden toimijoiden kanssa. Hurmaavasta puuhuvilasta, Lilla Karyllistä Espoon keskuksessa kohtaamispaikkatoiminta alkoi, kun Espoon kaupunki 90-luvun alussa antoi huvilan yhdistyksen käyttöön. Huvila remontoitiin talkoilla.

Meriemy taas sijaitsee Ala-Kivenlahden ostoskeskuksessa ja tuorein on vielä toistaiseksi nimetön, Ystävänpäivänä 2019 avattava kohtaamispaikka Olarissa.

Yhdistys perustettiin vuonna 1985 ja ensimmäinen työntekijä yhdistyksessä aloitti työnsä 90-luvulla. Nykyisin henkilökuntaa laajan toiminnan tueksi on jo melko mukavasti.

Kynäilyä ja keskustelevia teehetkiä

Ryhmiä yhdessä tekemiseen ja moneen makuun on huikea määrä: Bänditoimintaa, laulua, levyraatia, kirjastotunti kirjavinkkauksineen, teatteriryhmä, Sielun maisemien maalarit ja Ilon maalarit, Runoilua ja Kynäilyä-ryhmä, leivontaryhmä, keskusteleva teehetki, erilliset tukiryhmät ahdistuneille ja masentuneille sekä muita toimintaryhmiä.

Oma jalkapallojoukkue!

Entä kuinka moni yhdistys voi ylpeillä omalla jalkapallojoukkueella? Emy voi! Lisäksi liikuntavalikoimissa on ainakin jooga, sähly, keilaus, futsal, sulkapallo, itämainen tanssi ja vesiliikunta. Yksin ei tarvitse lähteä edes kävelemään, sillä kävelylenkkiryhmä kutsuu kimppakävelylle.

Tuu messiin!

”Tuu messiin”-hankkeessa kehitetään mielekästä ja osallistujiensa näköistä toimintaa nuorille aikuisille. Olarin kohtaamispaikan Olotilassa voi pelailla, tavata tuttuja, jutella ja ihan olla vaan. On myös taideryhmä ja yhteinen kuntosaliryhmä sekä mahdollisuus osallistua itse toiminnan ja tapahtumien suunnitteluun. Ensimmäisessä nuorten aikuisten ideoimassa tapahtumassa keskusteluun nostettiin tuiki tärkeä koulukiusaaminen, josta valitettavan monella on kipeitä kokemuksia.

Kaikilla on oikeus käydä konsertissa, festareilla, näyttelyissä tai teatterissa.

Kamu-ryhmissä taas tutustutaan uusiin ihmisiin, ja keksitään yhteistä, kaikkia kiinnostavaa tekemistä. Emyssä julistetaan lisäksi, että kaikilla on oikeus käydä konserteissa, festareilla, näyttelyissä tai teatterissa taloustilanteesta riippumatta. Espoon kaupungilla onkin mainio Kaiku-kortti, jolla osallistuminen onnistuu. Kaikukortti-ryhmä siis perehtyy kulttuuritarjontaan ja pistäytyy erilaisissa riennoissa säännöllisesti. Uusiin ihmisiin saattaa siinäkin ohessa tutustua.

Kutsu-hankekin keskittyy yksinäisyyden helpottamiseen ja tavoittelee ystävätoiminnallaan ihmisiä, joiden ei ehkä itse tulisi lähdettyä minnekään, mutta ehkä silloin, jos joku kutsuisi.

Haravan ja lapion kutsu

Talkootyöt ovat jääneet perinteeksi ja yhteisiä talkoita on tarjolla Lilla Karyllissä lähes joka päivä. Osallistua voi omien voimien mukaan, vaikka vain pitääkseen yllä vuorokausirytmiä. Oman jaksamisen mukaan voi kokeilla työntekoa myös yhdistyksen kahvila Terassissa Jorvin sairaalan psykiatrian osastojen aulassa. Tai jos harava, lapio ja multasäkit kutsuvat, yhdistyksellä on palstapuutarha Kauklahdessa yhdessä Espoon aikuissosiaalityön kanssa: Palstan hoitoa ja viljelyä voi opetella ilman paineita, leppoisassa tunnelmassa.

Parhaiten pysyy perässä Emyn menossa, kun tarkkailee kerran kuussa julkaistavaa jäsenkirjettä. Emy on myös mukana kerran vuodessa julkaistavassa, pääkaupunkiseudun mielenterveysyhdistysten Avomielin-lehden toimituksessa.

Instagram @emyespoo