Hankasalmen Tuikku: Ettei kukaan jäisi yksin

Punainen tupa ja perunamaa? Vai Sininen tupa, perunasose ja paisti? Mielenterveysyhdistys Hankasalmen Tuikku pitää kotipesäänsä Sinisellä tuvalla ja tuvan kokki on kävijöiden mukaan suoranainen ruokataikuri. Paikka on kuulu maukkaista ja edullisista lounaistaan, joilla välillä on hilpeät, kävijöiden keksimät nimetkin: Kurkunviljelijän mureke tai hipitinlippi (Lue: kiisseli).

Toki Sinisellä tuvalla tehdään muutakin kuin nautitaan aterioista. Eivät haittaa syksyn viimat tai sateet, ei talven pakkaset tai keväinen loska, sillä sisällä on lämmin ja ymmärtäväinen tunnelma ja suhtautuminen. Tuikkulaiset kehottavat saapumaan paikalle aina jos vaan yhtään tuntuu yksinäiseltä ja kaipaat juttuseuraa. Surujakin voi surra yhdessä.

Bingosta yheteislauluun

Rennon seuran lisäksi Siniseltä tuvalta löytyy aina lehtiä luettavaksi, voi katsella telkkaria, käyttää tietokonetta tai osallistua viikon toimintaan, jota järjestetään myös yhteistyössä kansalaisopiston kanssa: yhteislaulua, pelejä, käsitöitä, levyraatia ja bingoa. Bingo onkin ilmeisen suosittua, sillä lähestyvän pyöreän syntymäpäivänsä kunniaksi vappuna 1999 toimintansa aloittanut Sininen tupa hankki uuden bingohärvelinkin. Välillä tehdään yhteisisä uimareissuja tai käydään keilaamassa.

Kaivetaan vaikka tikulla voimamme ja huomenna ehkä jo helpottaa. Puhuminen jollekin auttaa varmasti!

Itse yhdistys, Hankasalmen Tuikku perustettiin puolestaan jo 1996 ja yhdistys tekee tiivistä ja näkyvää yhteistyötä kunnan ja seurakunnan kanssa.

Tuikkulaiset tykkäävät retkistä.

Arjen apua

Tuikkulaiset Sinisessä tuvassa huolehtivat, ettei kukaan mielenterveys- ja päihdeongelmia kokeva ihminen jää yksin arjen pulmiensa kanssa. Sinisessä tuvassa voi vaikka tavata terveydenhoitajaa, ottaa halutessaan influenssarokotuksen, pestä pyykkiä ja käydä suihkussa. Kävijöiden synttäreitä juhlistetaan yhteisillä kakkukahveilla. Ystävällisesti tuvan henkilökunta muistuttelee myös tärkeistä määräpäivistä ja hakemusten täyttämisestä kuten vaikkapa seurakunnan jouluavun hausta, jotta ei pääse keltään unohtumaan.

Somessa