Hyvinkään Verso: Nuoret ja seniorit yhdessä

Mielenterveysyhdistys Hyvinkään Versossa tehdään luontevasti yhdessä iästä riippumatta.  Versotalossa Hyvinkään Sahamäessä viikko-ohjelma on täynnä erilaista toiminnallista tekemistä ja osallistujina on kaiken ikäisiä, yhtä lailla nuoria kuin senioreita.

Lukuisissa eri ryhmissä ydinajatuksena on oppia, opettaa toisia ja saada onnistumisen kokemuksia. Esimerkiksi Lehtiryhmässä opetellaan yhteisesti tekstin- ja kuvankäsittelyä, jutunkirjoittamista ja muita lehden toimittamiseen liittyviä taitoja. Verson Viesti – jäsenlehti ilmestyy kahdesti vuodessa

Versolaiset kokeilevat ennakkoluulottomasti erilaisia liikuntamuotoja vesiliikunnasta joogaan, kävelyjalkapallosta sauvakävelyyn ja talon uumenissa pidetään levyraateja, laulutuokioita, leffailtoja, harrastetaan kädentaitoja ja kokoonnutaan runopiiriin.

Säännöllisesti kokoontuvat Verson tiloissa Tsemppi-ryhmä masennusta kokeville, Double Trouble kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastaville sekä ADHD-tukiryhmä.

Jäsenkahviossa kahvipannut porisevat ja teekannut pihisevät aina aukioloaikoina ja juttuseuraa kyllä löytyy. Välillä pyrähdetään päivätansseihin, mökkeillään, retkeillään ja juhlia järjestetään aina sopivan tilaisuuden tullen.

Nuorisotoimintaan panostetaan

Versossa on selvästi keksitty, kuinka saada mukaan nuoria yhdistykseen ja nuorisotoimintaan panostetaan. Ryhmissä voi tavata muita saman ikäisiä, olla mukana rakentamassa toimintaa ja käydä keskustelua vaikkapa yksinäisyydestä, häpeästä, tulevaisuudesta, parisuhteesta tai musiikista.

Ensin pelättiin että nuoret vievät koko talon. Sitten pelättiin, etteivät he vaan lähde pois.

Yhtä lailla Versossa on kyllä senioritoimintaakin. Tärkeitä arvoja ovatkin vertaisuus ja tasa-arvoisuus. Eri-ikäisten yhteistyöhön kannustetaan. Nuoret saattavat vaikka haastaa seniorit tiukkaan koronapelimittelöön.

Nuoret tulivat mukaan toimintaan Varus-projektin (2010 – 2013) myötä. Projektissa kehitettiin mallia, jolla tukea haasteellisessa elämäntilanteessa olevia nuoria. Nuorten ja iäkkäämpien yhdessä olo ei heti käynnistynyt aivan saumattomasti.

”Ensin pelättiin, että nuoret vievät koko talon. Kun projekti oli loppumassa, oltiin huolissaan, etteivät nuoret vaan lähde pois, kun heidän kanssaan viihdyttiin niin hyvin yhdessä”, nauraa toiminnanjohtaja Anne Alén.

Eivät lähteneet. Vaan moni toi kaverinsakin mukaan meininkiin.

Edulliset hinnat, sydämellinen palvelu

Versolla on myös kuntouttavaa työtoimintaa. Hyvinkään pääterveysasemalla toimii Kahvila Verso, jossa on tarjolla lounaita terveyskeskuksen henkilökunnalle kolmena päivänä viikossa periaatteella ”edulliset hinnat, sydämellinen palvelu”.

Henkilökunta ja jäsenet yhdessä

Versotalossa jäsenet ja henkilökunta tekevät talolla yhteisesti kaikki välttämättömät askareet ja joka perjantai järjestetään Versotalokokous eli keskustelufoorumi kaikille toiminnassa mukana oleville.

Hyvinkään Verso on yksi vanhimpia mielenterveysyhdistyksiä ja perustettu jo 1971 Aleksis Kiven päivänä 10.10.