Iisalmen Mielenterveystuki: Suomen ensimmäinen

Tämä voisi olla vaikka tietokilpailukysymys: Mikä on Suomen ensimmäinen mielenterveysyhdistys ja samalla Mielenterveyden keskusliiton kaikkein vanhin jäsenyhdistys? Oikea vastaus: Iisalmen mielenterveystuki, joka perustettiin uuden vuoden aattona 1968. Vasta seuraavana vuonna maailmanhistoriassa käveltiin ensimmäistä kertaa kuun pinnalla.

Yhdistys perustetiin aikana, jolloin mielenterveystyötä ei ollut, mielenterveysongelmia ei pelkästään hävetty, vaan niiden pelättiin tarttuvan ja niistä vaiettiin. Melko räväkkä teko, että Iisalmessa perustetiin ei vain maamme, vaan todennäköisesti jopa maailman ensimmäinen potilasyhdistys. Yhdistystä mukana yhdessä potilaiden kanssa oli perustamassa  mielenterveyskuntoutuksen pioneeri ja Mielenterveyden keskusliiton kunniapuheenjohtaja Tapani Rissanen.

Sittemmin yhdistyksestä on kasvanut aika suuri verkosto: Mielenterveyden keskusliitto. Liitto perustettiin Iisalmessa, Koljonvirran sairaalassa kolmea vuotta myöhemmin 6.6.1971 ja Iisalmen yhdistys, tuolloin Ylä-Savon Mielenterveystoiminnan tuki oli perustajajäseniä.

Louhentupa: Kohtaamisia ja koronaturnauksia

Alkutaipaleella ennen toimitiloja yhdistys kokoontui jopa puistojen penkeillä. Nykyisin tilanne on toinen. Iisalmen yhdistyksen ylpeytenä on Louhentupa, oma vertaistukikeskus. Keskukseen voi tulla kahvittelemaan, tuttuja jututtamaan, nauttimaan edullisesta lounaasta, osallistumaan moniin harrastuksiin tai ihan vaan vapaasti hengailemaan.

Tulijalta ei kysellä sairauksista tai mistään muustakaan, vaan jokainen voi kertoa sen mitä itse haluaa, kerrotaan Louhentuvasta. Keskusteluryhmiä on joka lähtöön: oma ryhmä miehille, hengellinen ryhmä, Tutuntupa kaikille innokkaille ja Virtaverkko nuorille aikuisille. Keskustelujen ohella virtaverkkolaiset leipovat pitsaa, pelaavat lautapelejä, sulka- tai lentopalloa, pitävät musavisaa tai ihan vaan oleilevat vapaasti.

Nuotiokahvit retkellä.

Erityisen paljon Louhentuvassa pelataan ja liikutaan. Liikuntaryhmiä on joka päivälle, osin yhteistyössä Iisalmen kaupungin kanssa. On tikkakisaa, jalkapalloa, lautapelejä, bingoa, tietokilpailuita, kuntosalia, keilausta, vesiliikuntaa, venyttelyä, sählyä… Ja vuosittainen suuri koronaturnaus, jota on järjestetty jo vuodesta 2010. Kiertopokaalista käydään tiukka taisto sekä miesten että naisten sarjassa, ja turnauksen voittajien nimet kaiverretaan pokaaliin.

Toisten ihmisten kohtaaminen ja hyväksytyksi tuleminen sellaisena kuin on, on tärkeää.

Louhentuvan kävijä

Louhentuvalla on myös työtehtäviä halukkaille oman jaksamisen mukaan vaikkapa keittiössä tai päivystyksessä. Keskuksessa voi lisäksi tavata sosiaalityöntekijää ja saada kätevästi ja ihan kasvotusten apua juuri omiin asioihin.

Oma lehtikin yhdistyksellä on, kahdesti vuodessa ilmestyvä Käskynkkä.

Instagram: @Louhentupa