Kajaanin Hyvä Mieli: Huilataan hetki huolista

Kajaaniin Hyvä Mieli ry:llä on aivan kaupungin keskustassa oma kohtaamispaikka, Huilitupa, jossa kaikki diagnoosit jätetään ovelle ja jonne tulla niin ilon kuin surun hetkellä, vaikeuksien kanssa tai ilman. Tervetulleita ovat kaikki, mutta varsinkin mielenterveys- tai päihdeongelmia kokevat tai muutoin elämän kolhimat, kerrotaan Kajaanista.

Huilituvassa halutaan tukea aitoa kohtaamista ja ajanviettoa keskustelujen ja vuorovaikutuksen merkeissä. Siksi tiloissa ei ole lainkaan tv:tä tai äänentoistalaitteita. Haitarimusiikkia saatetaan kyllä silloin tällöin kuulla ihan paikan päällä.

Täällähän tuntee olevansa ihminen!

Mahdollisesti mieltä painavia asioita puidaan yhdessä tiistairyhmässä. Naisten ryhmässä poristaan milloin tilkkutöiden, milloin intialaisen päähieronnan lomassa. Huilituvan viikko-ohjelmassa on monenlaisia kädentaitoja, keskustelua, bingoa, kuntosalilla käyntiä, keilausta. Kainuun sosiaali- ja terveyspalvelut tarjoavat lisäksi yhdistyksen jäsenille akupunktiohoitoja.

Huilituvan tähtivieras

Pieni karvapallo eli terapiakoira Helmi vierailee Huilituvalla säännöllisesti. Helmin rotu ei ole ihan tarkoin kenenkään tiedossa, mutta Helmi on Huilituvan varsinainen tähti, jota tullaan varta vasten tapaamaan. Tähtivieras onnistuu nostattamaan hymyn kaikkien huulille, jopa kaikkein sulkeutuneimpien kävijöiden.

Teatteria ja riisipuuroa

Aika usein Huilituvalta pistäydytään Kajaanin teatterissa koeyleisönä oikein porukalla. Kajaanin teatterissa ymmärretään kulttuurin merkitys heille, jotka ovat kohdanneet mielenterveyden ongelmia ja huilitupalaisia kutsutaan kaikkiin esityksiin.

Tuvalla on aina tarjolla kahvia ja pullaa, joskus pitsaakin. Ja joulu on joka sunnuntai, sillä silloin vietettään yhteistä riisipuurohetkeä. Lisäksi tuvalla jaetaan kaksi kertaa viikossa kauppojen ylijäämäruokaa – mukava tuki monen pieneen ruokabudjettiin.

Ihminen vastaan ihmisenä

Kajaanissa koetaan tärkeänä, että kävijät voivat osallistua itse toiminnan suunniteluun. Kun työntekijänä on kokemusasiantuntija, muutkin rohkaistuvat helpommin mukaan. Huilituvan Toivevihkoon voi kirjata ylös toimintatoiveitaan.

”Eräs kävijä sanoi kerran, että täällähän tuntee olevansa ihminen. Siihen meillä pyritään, että otetaan ihminen vastaan ihmisenä”, kertoo puheenjohtaja Jorma Väyrynen.

Somessa