Leikkiväki: Luovuuden, taiteen ja leikin voimaa

Jännältä kuulostavan nimen taakse kätkeytyy v. 2003 perustettu helsinkiläinen yhdistys, joka järjestää työpaja- ja kesätoimintaa nuorille aikuisille, jotka kokevat mielenterveysongelmia ja ovat tipahtamassa opinnoista tai työelämästä. Tärkeintä toiminnassa on nuoren aito kohtaaminen ihmisenä.

Monella yhdistyksen toimintaan tulevalla nuorella on huono itsetunto, kokemus ulkopuolisuudesta ja toivottomuus tulevaisuuden suhteen. ”Leikkiksessä” haasteisiin tartutaan tekemisen kautta, jossa ei voi epäonnistua, eikä tehdä väärin. Leikkiksessä uskotaan luovuuden, taiteen ja leikin hyvää tekevään voimaan. Leikki kun ei ole pelkästään lapsille, vaan tekee hyvää kaikille. Leikki on myös yksi työpajoista – siitä nimi.

Leikkiväki, Mielenterveyden keskusliitto
Tunteiden ja tarpeiden puu

Puheenaihetta ei vaihdeta, vaan kuunnellaan

Leikkiväki ei tarjoa hoitoa tai terapiaa, joskin työntekijöillä on terapeuttinen työote ja käytössään rakentavan vuorovaikutuksen mentelmät. Nuori otetaan vastaan kokonaisena. Jos hän haluaa puhua vaikeista asioista, Leikkiväessä ei vaihdeta puheenaihetta, vaan kuunnellaan. Tai autetaan käytännön asioissa kuten Kelan lippujen ja lappujen kanssa. Tärkeää Leikkiväessä on yhteisöllisyys ja sen huomaaminen, ettei ole yksin ongelmineen. Ja jos hyvin käy, niin kuin monesti on käynyt, saa ystäviä, raportoidaan Leikkiväestä.

Olen alkanut pikkuhiljaa elää monen vuoden traumatisoituneen hyytymisen jälkeen.

Leikkiväki, Mielenterveyden keskusliitto
Voimasanakortit

Työpajoja ja toiminnallisia ryhmiä

Aamupäivisin työpajoissa tuotetaan myyntiin tarkoitettuja tuotteita: Kuvakorttisarjoja, jotka toimivat keskustelun avaajina tai omien tunteiden ja tarinan sanoittamisen tukena, erilaisia ryhmätyö- ja terapiavälineitä tai huovutettuja kissanleluja ja monia muita tuotteita, joita voi tilata Leikkiväen nettisivujen kautta. Iltapäivisin taas ovat vuorossa toiminnalliset ryhmät: Kirjoittamista, teatteria, kuvataiteita, musiikkia tai liikuntaa. Unelmaryhmä kokoontuu joka viikko. Nuoret asettavat itselleen tavoitteet , etenevät ”hiiren askelin” kohti unelmaansa ja kannustavat viikoittain toinen toisiaan. Pajojen välissä on tarjolla maksuton lounas.

Nuoret etenevät hiiren askelin kohti unelmaansa.

Taka-ajatuksena opinnot ja työelämä

Nuoret ovat Leikkiväessä työkokeilussa tai työharjoittelussa ja saavat halutessaan pajajakson jälkeen työtodistuksen. Taka-ajatuksena on saada nuoret lopulta sellaiseen kuntoon, että pääsy opiskelemaan tai työelämään olisi mahdollista. Nuorta autetaan pohtimaan, mikä ala tuntuisi sopivalta ja miten edetä sitä kohti. Moni onkin saanut toivomansa opiskelupaikan. Leikkiväestä kuitenkin muistutetaan, että toipuminen on pitkä prosessi ja jo normaalin päivärytmin saavuttaminen on tärkeää ja sosiaaliseen elämään totuttelu vie aikaa. On myös ihan tavallista, että voimat eivät vielä riitäkään.

Ilman Leikkistä olisin todennäköisesti mieron tiellä.

Kun nuorilta on kysytty, missä he olisivat, jos eivät Leikkiksessä, suurin osa nuorista vastasi, että olisi kotona, tekemättä mitään tai ”todennäköisesti mieron tiellä”. L

”Leikkiksessä olen itsekin alkanut taas pikkuhiljaa elää monen vuoden traumatisoituneen hyytymisen jälkeen: olen rauhassa saanut ja voinut sulaa lähes huomaamattani. Tämä on sekä mielen paikka että mielipaikka”, kuvailee eräs nuorista.

Instagram @leikkivaki