Mielenterveysyhdistys Kello: Musiikin ja liikunnan riemua

Keikkaa pukkaa ja hiki virtaa! Jyväskylän seudulla toimivan mielenterveysyhdistys Kello ry:n toiminnassa korostuvat musiikki ja liikunta. Sulassa sovussa ovat yhtä hyvin haitarimusiikki kuin rockbändit ja jamit.

Yhdistyksellä on oma bänditila bändisoittimineen ja rock raikaa usein. Bändejä on useampi, mutta pisimpään on ehtinyt rokata Kellon Bändi, joka on soittanut yhdessä jo 11 vuotta. Rockia tehdään myös mielenterveysaiheista. Kaikkiaan Kellon bändit ovat ehtineet nauhoittaa jo yli 60 biisiä studiossa, pääosin omia.

Välillä Kellon bändejä kuullaan myös legendaarisella rockklubilla, Lutakossa, tai paikallisissa tapahtumissa kuten Jyväskylän Asunnottomien yössä. Bänditoiminta onkin vetänyt nuoria mukaan yhdistykseen ja jami-illat ovat suosittuja. Soittimiin on saatavana myös opetusta ja mukaan voi tulla kokeilemaan, vaikka ei olisi koskaan ennen soittanut.

”Soitettiin monenlaista musaa, mut mikä parasta, uutta omaa yhteistä biisiä pukkaa. Oon ihan innoissani hyvistä ja kannustavista tyypeistä ympärillä.”

Toista video YouTubessa (aukeaa uuteen välilehteen)

Liikuntaa, kalastusta ja grilli-iltoja

Kenties kaikkien sormet eivät taivu bassoon tai kitaraan. Yhdistyksessä harrastetaan toki  ahkerasti muuutakin, esimerkiksi sulka- ja lentopalloa, salibandyä, ratsastusta sekä tanssi-ilmaisua. Ei ihme, että Mielenterveyden keskusliiton Mestaruusturnauksessa Kellon urheilullinen jengi kahmiikin säännöllisesti mitaleita.

Ja jollei urheilukaan ole ykkössuosikkisi, tarjolla on myös grilli-iltoja, leffailtoja, kakkukahveja, vapaamuotoista yhdessäoloa ja keskustelua hyvässä seurassa. Suosittua on luonnossa liikkuminen. Välillä suunnataan sienimetsään ja on Kellolla oma kalaporukkansakin, joka käy kalassa kesät talvet.

Myös luonto on tärkeässä roolissa koko toiminnassa.
Kuva: Ilkka Rautiainen

Arkista apua jäsenille

Jos ja kun tarvitaan apua arjessa, yhdistys auttaa jäseniään ihan konkreettisesti. Kun rahat ovat tiukalla, yhdistys jakaa EUn ruoka-apukasseja pahimpaan hätään. Yhdistyksen puhelimella voi hoitaa virka-asioita, vaikkapa KELAn kanssa. Muuttoapuakin järjestyy mielenterveysongelmia kokeville ihmisille. Jäsenet eivät jää arjen pulmiensa kanssa yksin!

Youtube: BaseClockers-bändin musiikkivideo ”Tuulee”

Soundcloud: Lisää Kellon bändin, BaseClockersin musiikkia