Mielenvireys: Uskalla puhua, tulet kuulluksi

Oulussa ei tarvitse olla eikä pärjätä yksin, sillä paikallinen mielenterveysyhdistys, Mielenvireys, tarjoaa kaikille kohtaamispaikan, jonka ovet avoinna joka arkipäivä. Oulussa puhutaan muustakin kuin säästä. Vaikkapa ihmissuhteista, tunteista, niistä ikävistäkin, rahahuolista, voimavaroista ja vahvuuksista. Kahvia ja keskusteluseuraa löytyy aina. Yhdistyksen mottona onkin ”Uskalla puhua, tulet kuulluksi”.

Tekemistä Mielenvireyden kohtaamispaikassa on moneen makuun käsitöistä kirjoittamiseen, teatteriin, kuntoiluun ja joogaan. Musiikkiryhmä kokoontuu kerran viikossa kuuntelemaan levyjä Jethro Tullista Kaija Koo:hon ja Hectoriin ja keskusteleman musiikista ja Musari-ryhmässä taas napataan mikki ja kitarat omiin käsiin, ja lauletaan ja soitetaan. Kujelmakerhossa ideoidaan ja etsitään yhdessä ratkaisuja käsityöaiheisiin pulmiin. Senioripysäkillä taas tavataan toisia ja lievitetään yhdessä yksinäisyyttä.

Jos sua vaivaa apeus tai kireys, tule paikkaan Mielenvireys.

Eräs kävijä

Lauantaisin kerran kuussa lähdetään leffaan. Osallistujat valitsevat demokraattisesti äänestämällä, halutaanko katsoa toimintaa, komediaa, jännitystä vai romantiikkaa, kotimaista vai ulkomaista.

Mielenterveyden keskusliitto, Mielenvireys, TOLPPA-hanke
Kanoottiretkellä

Tukea arjen pulmiin

Kohtaamispaikassa voi myös osallistua vapaaehtoistoiminnan peruskurssille, opiskella ohjatusti tietotekniikan, tablettien, älypuhelimen ja sosiaalisen median saloja, saada tukea elämäntapamuutokseen, mittauttaa tarvittaessa verenpaineen tai verensokerin tai tulla itsenäisesti tekemään omia käsitöitä – käytössä on ompelukone ja saumuri.

Yhdistys tarjoaa myös monenlaista konkreettista apua. Voit varata ajan lyhytkestoiseen keskusteluun työntekijän tai vertaisen kanssa ja puhua huolistasi tai pyytää neuvoa taloustukihenkilöltä mahdollisiin taloushuoliin. Jos taas tarvitset apua asiontiin virastoissa tai rinnalla kulkijaa muuhun tilanteeseen, Mielenvireydestä järjestyy sinulle tukihenkilö.

Elävä kirjastoauto pullollaan puhetta

Yhdistyksen korostama puhumisen tärkeys ei rajoitu edes kohtaamispaikan seinien sisäpuolelle. Yhdistyksellä on omaa, hieman erilaista kirjastotoimintaa: Kokonainen elävä kirjastoauto pullollaan puhetta ja kokemustarinoita toipumisesta,jonka voi tilata tapahtumiin ja koulutuksiin.

Mielenvireys, TOLPPA-hanke, Mielenterveyden keskusliitto
Aina ei tarvitse kokoontua sisätiloissa!

Luontovoimaa, luontohoivaa

Yksinäisyyden ja tarpeettomuuden kokemukset ovat yleisiä. Kaikille eivät perinteiset keskusteluryhmät kuitenkaan tunnu omilta, silti kaipaa mielekästä tekemistä päiviin ja toisten seuraa. Parhaillaan Oulussa tavoitellaan TOLPPA-hankkeessa työelämän ulkopuolella olevia mukaan luontoaktiviteetteihin. Lähdetään yhdessä metsäkävelylle tai ratsastamaan ja muihin raadollisempiin hevoshommiin kuten lannan luontiin. Tai kalastamaan ja pulkkamäkeen. Tai kokeillaan parvekeviljelyä ja idätetään kukkia, yrttejä, mungpapuja ja linssejä. Nautitaan luonnosta ja samalla tutustutaan toisiin ja jutellaan. Siis luontovoimaa ja luontohoivaa Green Care-menetelmällä.

Mielenvireys, TOLPPA-hanke, Mielenterveyden keskusliitto

Lisäksi hankkeessa otetaan haltuun tietotekniikka ja sosiaalinen media: ulotetaan puhetta ja yksinäisyyden torjuntaa myös somemaailmaan. Mielenvireyden ESR-rahoitteinen TOLPPA-hanke (2018 – 2020) on muuten Suomen suurin Green Care-hanke.

TOLPPA-hanke Facebookissa