Mieli Maasta: Vertaisuutta kasvotusten ja verkossa

Mieli Maasta ry on valtakunnallinen mielenterveysyhdistys, jonka ydinosaamista on vertaistoiminta masennukseen sairastuneille. Yhdistys Kouluttaa Mieli maasta-ryhmien vertaisohjaajia ja koordinoi vertaisryhmätoimintaa valtakunnallisesti.

Ryhmiä masennuksesta toipuville on eri puolilla maata. Moni niistä järjestetään yhteistyössä paikallisen tai alueellisen mielenterveysyhdistyksen kanssa ja useilla ryhmillä on riemastuttavat nimet: Ilonpisarat, Mahikset, Namskut, Hilimat, Tsemppi-ryhmä…

Masennus voi kohdata kenet tahansa, vertaistuki auttaa.

Yhdistys tarjoaa tukea sekä masennukseen sairastuneille että läheisille ja yhteisön, jossa todella kuunnellaan ja ymmärretään. Mieli Maasta ry:ssä keskitytään omien tunteiden kohtaamiseen, kokemusten jakoon, armollisuuteen itseä kohtaan, avun pyytämiseen ja vastaanottamiseen, pelkojen voittamiseen ja omien voimien tunnistamiseen. Live-ryhmien lisäksi yhdistyksellä on chat-keskusteluryhmiä, joissa puhutaan vaihtelevista teemoista.

Vertaisuudesta ja vertaistuesta Mieli Maasta ry:llä on todella kokemusta, sillä yhdistys oli mukana perustamassa Suomen ensimmäisestä vertaistukikeskusta Tampereelle jo v. 2004 useiden muiden yhdistysten kanssa. Edelleen keskuksessa toimii Mieli Maasta-ryhmä.