Kaseva: Tukea asumiseen, malleja vapaaehtoistoimintaan

Kenellepä ei oma koti ja mahdollisuus elää omalla tavallaan olisi tärkeäitä asioita? Tai harrastukset, onnistumiset ja toisten ihmisten tapaaminen? Silloinkin kun sairauden tai vamman vuoksi tarvitsee tukea tavallisen arjen sujumisessa.

Kaarinassa vuodesta 1992 toiminut palveluyhdistys Kaseva tarjoaa paitsi asuntoja ja apua arkeen monenlaisiin elämäntilanteisiin ja tarpeisiin, myös monenlaista tekemistä kaikille avoimessa kohtaamispaikassa, Kiesissä.

Asuntoja on niin mielenterveysongelmia kokeville kuin kehitysvammaisille ihmisille, äkillisiä kriisitilanteita kohdanneille perheille ja itsenäistä asumista harjoitteleville nuorille yhteensä viitisenkymmentä. Jos arkiapua tarvitaan, se on lähellä: henkilökunta on paikalla 24h vuorokaudessa.

Erilaisuuden kunnioitus ja yhteisöllisyys

Tärkeimpiä arvoja kasevalaisille ovat erilaisuuden kunnioitus, yhteisöllisyys ja turvallinen ympäristö – hyvän elämän kulmakivet.

”Ohjaajana en päätä asioita asukkaidemme puolesta tai kerro heille miten omasta mielestäni heidän tulisi asiansa hoitaa. Päinvastoin: kunnioitan asukkaidemme päätöksiä, tuen heitä niiden tekemisessä sekä annan heidän myös tehdä mahdollisesti huonojakin valintoja ja oppia niiden kautta”, kertoo yksi Kasevan ohjaajista.

Kasevan asukkaat järjestävät säännöllisesti asukaskokouksia, joissa pohditaan ajankohtaisia asioita ja asumisen sujuvuutta. Paljon harrastetaan ja käydään eri riennoissa. Kesäisin yhteinen toiminta kesäjuhliin, jossa on vuosien saatossa ollut monenalaista ohjelmaa, jopa Kaseva Rock- kesäfestarit. Liikunnallinen Jätkien järvijuoksu, jossa kierretään 6 km lenkki Littoisten järven ympäri kuuluu Kasevan kesään.

Tää on maailman paras paikka.

Eräs asukas

Kohtaamispaikka Kaarinan keskustassa

Avoin kohtaamispaikka Kiesi aivan Kaarinan ydinkeskustassa avasi ovensa 1996. Vieraskirjan mukaan suurin osa kävijöistä hakee Kiesistä toisten ihmisten seuraa, mielekästä tekemistä ja rytmiä päiviinsä.

Tekemisestä todella onkin tarjolla. Kävijät ideoivat itse heitä kiinnostavia ryhmiä tai retkiä, kaksi Kiesin ohjaaja pyrkii niitä toteuttamaan. On käyty yhteisesti  kaupunkiretkillä, silakkamarkkinoilla ja pistetty pystyyn kulttuuriklubia, turninatuokioita, pelattu frisbeegolfia ja sählyä, herätelty kävijöitä aamupuurolla ja aivojumpalla, kirjoitettu runoja, kuunneltu positiivista musiikkia ja katseltu yhdessä leffoja. Välillä perehdytään luennolla nettideittailun kiemuroihin, harjoitellaan viron kieltä tai ensiaputaitoja. Ajanvarauksella on myös tarjolla seksuaalineuvontaa.

Kiesissä halutaan tarjota onnistumisen kokemuksia ja muistetaan antaa ihmisille myös positiivista palautetta.

Tiloissa kokoontuu säännöllisesti myös KaaOs eli Kaarinan mielenterveyskuntoutujien omaisten kerho.

Kaseva, Kohtaamispaikka Kiesi, Mielenterveyden keskusliitto

Neljäs sektori mukaan vuoropuheluun!

Palveluyhdistys Kaseva tekee tiivistä yhteistyötä Kaarinan kaupungin eri tahojen kuten mielenterveys- ja päihdeyksikön sekä aikuispsykiatrian kanssa.  Kaupungin ja paikallisten yrittäjien kanssa on kokeiltu työllistymisen mallia. Mielenterveysongelmia kokevat ihmiset ovat kokeilleet jaksamistaan työelämässä  esimerkiksi kiinteistönhoito- ja keittiötöissä.

Lukuisissa projekteissa Kaseva on rakentanut menestyksellä vapaaehtoistoiminnan malleja, jotka ovat juurtuneet osaksi Kaarinan mielenterveyskenttää. On syntynyt mm. Ryhtiryhmä, jossa kaarinalaiset osaajat ovat järjestäytyneet osaksi mielenterveys- ja päihdepalveluita. Käsikynkkää-projektin tuloksena taas toimintaa kaipaavat eläkeläiset käyvät asumisyksikön arjen apuna.

Päättyneen projektin seurauksena syntyi jopa kokonainen kansalaistoiminnan keskus: Puntari, joka avattiin 2017. Tavoitteena on, että neljäs sektori on mukana jatkuvassa vuoropuhelussa kaupungin tahojen kanssa.

Palveluyhdistys Kaseva sai v. 2018 Suomalaisen työn liiton myöntämän tunnuksen, jota saa käyttää merkkinä yhteiskunnallisen hyvän tuottamisesta. Sitä todella on Kaarinassa tehty!

Netissä

Nettisivut: Palveluyhdistys Kaseva