Pohjois-Karjalassa hyvinvoinnin kievareita ja rohkeita kokeiluja

Pohjois-Karjalan Mielenterveydentuki ry:n suojissa toimii neljä eri kievaria: KuntoKievari, KotiKievari, JokiKievari ja ToriKievari, joissa tarjolla on apua asumiseen ja kaikille avoin kohtaamispaikka.

KotiKievari ja JokiKievari keskittyvät mielenterveysongelmia kokevien nuorten ja aikuisten tuettuihin asumispalveluihin. Perusarvoina ovat yhteisöllisyys, silti itsenäisyys sekä vertaisuus. KuntoKievari taas tarjoaa kohtaamispaikan, jossa vaihtaa ajatuksia, tavata muita ihmisiä ja touhuta erilaisissa hommissa ja ryhmissä, kuten yhdistyksestä kerrotaan. Yhdistyksen toiminnassa pyritään huomioimaan kaikenikäisten ihmisten erilaiset tarpeet.

Tule ja testaa!

Yhdistyksessä ei selvästikään haluta jämähtää yhdenlaiseen toimintaan, vaan mieluiten kokeilla monenlaista uutta. Olisiko kiipeily kivaa? Tai ratsastus? Tule ja testaa- ryhmässä kokeillaan ennakkoluulottomasti erilaisia vähän vieraampia liikuntamuotoja vaihtuvasti, kerran kuukaudessa. Samaa vaihtelu virkistää – periaatetta noudattavat Torstain Toiminnalliset, joissa toiminta voi olla mitä vaan pulkkamäen, pizzan paiston ja biljardin väliltä. Samoin Perjantain Piristys. Herkkusuut-ryhmässä taas leivotaan kunkin lempiherkkuja kääretortuista kukkosiin, mutta totta kai makumaailmassakin täytyy uutta kokeilla: Näinpä testaillaan myös kaikille vieraampia suolaisia ja makeita.

Viikko-ohjelmassa on myös vesijuoksua, avantouintia, joogaa ja jäsenille ilmainen kuntosalivuoro kerran viikossa.

Terapeuttista työtoimintaa jaksamisen mukaan

KuntoKievarissa on kunkin jaksamisen mukaan räätälöityä ns. terapeuttista työtoimintaa eri työpajoissa: puutyöpajassa entisöidään, käsityöpajassa tuotetaan myyntiin lapasia, sukkia, myssyjä ja muita käsitöitä. Lisäksi voi tehdä keittiötöitä tai  ohjata ATK-pajassa toisia mielenterveysongelmia kokevia tietokonetaidoissa.

Hanketoiminta hallussa

Vuonna 1971 perustetulla Pohjois-Karjalan Mielenterveydentuki ry:llä on hanketoiminta hallussa ja parhaillaan yhdistys hallinnoi useampaa v. 2020 päättyvää hanketta. Aulis-hanke tarjoaa apua mielenterveyden ongelmia kokevien asumisen arkeen, OoKoo Opinnollistava kuntoutushanke taas tukea nuorille, toisen asteen opiskelijoille, jolla on pulmia jaksamisessa ja elämänhallinnassa. Kulttuuripaja-hankkeessa keskitytään nimensä mukaisesti nuorten ja nuorten aikuisten kulttuuritoimintaan sekä digimaailman saloihin. Neljäs kievari, ToriKievari on puolestaan +65-vuotiaiden kohtaamispaikka Joensuun keskustassa ja auki myös iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Ohjelmassa on luentoa, digineuvontaa, tansseja ja tietokilpailuita sekä juttuseuraa kahvikupin äärellä.

Hankkeidenkin kautta yhdistys on saanut paljon näkyvyyttä ja vireä toiminta on huomattu paikkakunnalla. Pohjois-Karjalan mielenterveyden tuki on tärkeä osaaja alueen mielenterveystyössä.

Netissä ja somessa

Nettisivut