Puolangan Miete: Jokaisellahan meistä on mielenterveys!

Monenlaista viihdealan gaalaa mahtuu maailmaan, mutta kuka järjestäisi gaalan, jossa kysellään millä mielellä osallistujat ovat ja miten voivat. Puolangan Miete tietysti! Puolankajärven rannalle pistettiin pystyyn oma Ranta-Kaala yhteistyökumppanien kanssa.

Kesäisessä Kaalassa on runsaasti musiikkia ja yhteislaulua, mutta yhtä tärkeässä roolissa on myös mielen vointi ja jaksaminen. Tarjolla on keskustelua ja tietoa mielenterveydessä. Ja eihän se ole kaala eikä mikään, jossa ei olisi lisäksi makkaraa ja arpajaiset!

Puolangan Miete, Mielenterveyden keskusliitto, Rantakaala
Rantakaalan 2017 purkutyöt käynnissä.
Talkoolaisina Puolangan moottorikerhon ja Mietteen väki.
Kuva: Arto Korkatti

Ranta-Kaalaa on järjestetty jo vuodesta 2012 asti kesäkuun alussa. Idea lähti liikkeille oman pienen porukan illanvietosta: Haluttiin järjestää lauluilta. Sittemmin huomattiin, että pienimuotoisesta lauluillasta olisi aineksia perinteeksi ja nyt Kaalassa nähdään ja kuullaan ulkopuolisiakin esiintyjiä, niin monologia kuin musiikkia. Osallistujia on jopa satakunta, mikä on hämmästyttävän runsas määrä ja varsin iso tapahtuma pienellä Puolangalla, kerrotaan yhdistyksestä.

Sisimpänsä voi paljastaa ilman pelkoa siitä, että tarinat liikkuisivat kylillä.

Pieni, kokonaan vapaaehtoisvoimin toimiva Puolangan Miete perustetiin 2006. Yhdistys syntyi Sotkamon mielenterveysyhdistyksen Kaarisilta-projektin seurauksena kun mielenterveysongelmia kokevien voimavararyhmä ryhtyi yhdistykseksi. Toiminnan ydintä onkin edelleen vertaistuki. Puolangasta kerrotaan, että ryhmissä puhutaan luottamuksellisesti ja sisimpänsä voi paljastaa ilman pelkoa siitä, että tarinat liikkuisivat kylillä.

Yhdistyksellä ei ole omia tiloja, vaan välillä kokoonnutaan kunnan, välillä seurakunnan tiloissa. Tukea on kuitenkin tarjolla kaikille, myös omaisille ja ammattilaisille. Jäseneksikin saa liittyä ihan kuka vaan, sillä jokaisellahan meistä on mielenterveys, muistutetaan Puolangalta.