Ristiinan Risla: Välittämistä ja villasukkia

Ristiinassa kokonaan vapaaehtoisvoimin toimiva Risla korostaa yhteisöllisyyttä, yhteisvastuuta toinen toistemme hyvinvoinnista ja mahdollisuutta olla oma itsensä. Yhdistys panostaa erityisesti yksinäisyyden torjuntaan. Jäsenet kokevatkin olevansa kuin yhtä perhettä.

Maalla herätään rislalaisten mukaan aikaisin, ja se näkyy toiminnassa. Ovet aukeavat ja aamukahvin keitto käynnistyy jo klo 6.00. Olohuonettaan Risla pitää Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoamissa tiloissa, Välittämisenpaikka Telluksessa, terveyskeskuksessa. Eikä Telluksessa kokoonnuta ainoastaan arkisin, vaan myös lauantaisin ja jopa jouluaattona yhteiselle puurolle. Kun terveyskeskus sulkeutuu, Rislan ovet puolestaan ovat auki.

Ristiinassa on ymmärretty kumppanuuden merkitys. Terveyskeskus ja mielenterveysyhdistys tekevät yhdessä monia ihmisten elämää rikastuttavia asioita, ilman kilpailua.

Aamukahvit kello kuudelta, karaoke kaikuu ennen aamuseitsemää.

Kulttuurin kuluttamista ja tuottamista

Telluksessa käydään keskusteluja, pelataan bingoa tai muita pelejä, tietovisataan ja tehdään käsitöitä. Erityisen paljon on kulttuuritoimintaa. Telluksessa tanssitaan paljon ja terveyskeskuksen työntekijöillä on harvinainen työsuhde-etu: Elävä musiikki tervehtii töihin saapujia jo ennen aamuseitsemää kun innokkaimmat karaoken laulajat ovat jo tarttuneet mikrofoniin. Onpa eräs kävijä tehnyt laulunkin Tellukselle.

Unohdat sä silloin murheet, huolet, täällä niistä haihtuu puolet. On ihmeen hyvä tulla Tellukseen.

Rislan runoilijat ovat tuottaneet runokirjoja, näytelmäryhmä harjoitellut näytelmän jos toisenkin, parhaillaan haaveillaan omasta elokuvasta ja lisäksi toimi rock-ryhmä, jossa kuunnellaan musiikkia ja keskustellaan siitä.

Taannoin näytelmäryhmä teki omien sanojensa mukaan varsinaisen urosmehiläisen työn ja tuotti ohjaaja Leevi Heinosen johdolla kuunnelman ”Ilo virtaa puroissa”. Aiheena on masennus, itsemurha ja asioista keskustelemattomuus yhteiskunnassa. Kuunnelmassa ihmetellään sitä, kuinka hankalaa mielenterveyden ongelmista puhuminen on samalla kun fyysisistä vammoista ei ole mikään häpeä puhua.  Vaikka aiheet ovat rankkoja, mukana on myös hirtehistä huumoria. Kuunnelma perustuu Ari Nikkilän tekstiin ja ristiinalainen näytelmäkirjailija Tanja Puustinen-Kiljusen käsikirjoitukseen.

Ristiinan mielenterveysyhdistys Risla, Välittämisenpaikka Tellus, Mielenterveyden keskusliitto
Välittämisenpaikka Telluksessa korostetaan yhdenvertaisuutta.

Villasukat jokaiselle jäsenelle

Suomi 100-juhlan kunniaksi vuonna 2017 käsitöitä tehtiin Rislassa kiivaaseen tahtiin. Yhdistyksen Villasukkaryhmä oli päättänyt kutoa jokaiselle yhdistyksen sadalle jäsenelle parin villasukkia juhlan kunniaksi. Tavoite saavutettiin. Villasukka-tempaus siivitti osaltaan Rislaa voittamaan Mielenterveyden keskusliiton ”Vuoden Pomppu”-palkinnnon.

Ilo virtaa puroissa – kuunnelma masennuksesta ja puhumattomuudesta