Seinäjoen SAMY: Vahvaa verkostoitumista ja vertaisuutta

Etelä-Pohjanmaalaisessa, Facebook-sivullaan pohjalaiskuosiin verhoutuvassa Seinäjoen alueen mielenterveysyhdistyksessä, tuttavallisemmin SAMYssa on oivallettu, että yhteistyö on voimaa. SAMY onkin todellinen verkostoitumisen mestari alueellaan.

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä Seinäjoen seurakuntaan, liikuntatoimesta alueen päihdetoimijoihin ja muihin järjestöihin – kaikki ovat tuttuja SAMYlle. Onpa sairaanhoitopiiri jopa tärkeä taloudellinen tukipilari yhdistykselle. Lisäksi SAMY on jäsenenä Yhteisöjen yhdistyksessä, Järjestötalolla.

Seinäjoen mielenterveysyhdistys, SAMY, Mielenterveyden keskusliitto
OLKA on sairaalan ja järjestöjen yhteistoimintaa. SAMY päivystää Etelä-Pohjanmaan keskussairaalassa.

SAMYssä kehotetaan puhumaan tunteista ja jakamaan niitä sekä pitämään huolta toinen toisistamme. SAMYn ydintoimintaa onkin vertaistuki ja kokemusasiantuntijuus. Mieli Maasta-ryhmä tarjoaa keskusteluja ja tukea, ja säännöllisesti kokoonnutaan myös pelaamaan salibandyä tai tavataan avoimen liikuntaryhmän merkissä. Yhdistyksestä muistutetaan, että liikuntaryhmiin ja salibandykentälle ovat kaikki erittäin tervetulleita myös psykiatrisilta osastoilta –  sairaanhoitopiirin kanssa kun yhteistyössä ollaan.

Yhdistys on toiminut vuodesta 1983 asti maakunnallisesti Etelä-Pohjanmaan mielenterveysongelmia kokevien etu- ja tukijärjestönä ja aktiivisesti tehdään yhteistyötä tapahtumien järjestämisessä ja niistä tiedottamisessa toisten etelä-pohjanmaalaisten mielenterveysyhdistysten sekä Seinäjoen eri järjestöjen kanssa.

Alueen mielenterveysyhdistyksillä on oma yhteinen perinne: Vapputapahtuma, joka kerää vuosittain satakunta osallistujaa. Mukana menossa tietenkin myös SAMY.

SAMY on kääntänyt ja julkaissut sivuillaan 10 tärkeää ajatusta, joiden avulla mieli voi paremmin.