Sodankylän Säpikäs: Tuppikieriköitä ja perjantaitansseja

Sodankylän Säpikäs on kaikkein pohjoisin mielenterveysyhdistyksistämme. Yhdistys toimii järjestökeskus Kitisen tiloissa, joka on Sodankylän järjestöjen yhteinen pesäpaikka, ja pitää siellä Säpinätupaa.

Säpinää Sodankylässä riittääkin. Säännöllisesti pelataan paitsi sählyä, mutta myös korttia.  Miesten Tuppikerho kokoontuu tiiviisti joka tiistai, joskin osallistua saavat naisetkin. Tuppi on Vistiä vastaava tikkipeli,  pohjoisessa Tupeksi kutsuttu. Tuppi-kiekeröitä eli neljän hengen rinkejä saattaa Säpinätuvassa olla tiistaisin useita. Järjestetäänpä Sodankylässä myös Tuppikisoja, joihin saattavat Säpikkään miehetkin välillä osallistua, mutta pääasiassa Tuppea pelataan omaksi iloksi ja toisten mieliharmiksi, kuten puheenjohtaja asian ilmaisee.

Naisten ryhmässä taas keskitytään enemmän kädentaitoihin, taiteen eri muotoihin ja retkeilyyn. Perjantaisin juhlitaan viikonlopun alkua bingon, karaoken tai tanssien merkeissä.

Meitä on monta, ja yhdessä toimien menemme eteenpäin.

Säpikkään runsaan kuvasadon mukaan välillä osallistutaan myös hiihtokilpailuihin, sillä luntahan pohjoisessa riittää,  paistetaan makkaraa laavulla tai marjastetaan yhteisesti lähimetsissä.

Konkreettien apu arkeen ja ruokajakelu on yhdistyksellä todella hallussa. Säpikäs vastaa koululaisten ruokailusta alueella, ja jakaa sen lisäksi ruoka-apua. Sekä koulujen että SPR:n ylijäämäruoka kulkee Säpinätuvan kautta kaikille tarvitsijoille. Myös EU:n ruoka-apua jaetaan.

Säpinätuvassa voi myös pistäytyä kuka vaan edullisella lounaalla tiistaista perjantaihin.