Sotkamon Mielenterveyden tuki: Voimavaroja koko Kainuulle

Sotkamon mielenterveyden tuen ohjelmaa ja toiminnan aktiivisuutta tarvitsee vain vilkaista ja herää kysymys: Suunnitellaanko Sotkamossa kenties inhimillisyyden vallankumousta? Niin tehokkaasti on vuonna 1991 perustettu yhdistys kahden työntekijänsä ja useamman vertaisuuteen keskittyneen hankkeen avulla ottanut hyvään haltuunsa lähes koko Kainuun alueen.

Sotkamon yhdistys tuottaa toimintaa ja vertaisryhmiä niin mielenterveys- ja päihdeongelmia itse kokeville ihmisille kuin heidän läheisilleen kahdeksalla paikkakunnalla: Hyrynsalmi, Kuhmo, Kajaani/Vuolijoki, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo ja Suomussalmi. Joka paikkakunnalla on oma, kaikille avoin voimavararyhmänsä, muutamassa useampikin. Puolangalle syntyi jopa oma yhdistyskin Sotkamon vahvalla vetoavulla.

Kaamoksen kaatajaisia ja ruskaryskeitä

Sotkamolla Hyvän Mielen Kulma-talolla vasta ryhmiä onkin! Perjantaisin avoimessa olohuoneessa tavataan ja rupatellaan kahvikupin äärellä, välillä vietetään hyvän mielen keskiviikkoa tai kokoonnutaan Sotkamon sosiaaliklubille. Raivoisat Ruusut kutsuu mukaansa päihteiden käytöstä toipuvia naisia, ja oma iltansa on läheisille. Toisinaan taas arkea piristetään erilaisilla tapahtumilla kuten kaamoksen kaatajaisilla, ruskaryskeillä tai kevätkarkeloilla. Silloin ohjelmassa saattaa olla vaikka vierailijoita, näytelmiä, nukketeatteria, runoja ja laulua. Ja tottahan naapurikuntien porukat välillä kyläilevät toinen toisillaan.

Arkea pirsitetään kaamoksen kaatajaisilla, ruskaryskeillä tai kevätkarkeloilla.

Uusia ystäviä, ilojen ja surujen jakamista, uusia näkemyksiä, tulevaisuuden suunnittelemista, vaihtelua ja virkistystä arkeen, elämäniloa ja voimia. Sitä kaikkea kertovat osallistujat saavansa toiminnasta.

Netissä