Virolahden Tuuppari: Liikuntaa ja lammasherkkuja

Itäisellä rajalla Kaakonkulmassa toimiva pieni, mutta varsin aktiivinen Tuuppari – Virolahden mielenterveyden tuki perustettiin joulun alla 1998. Aikaisemmin kuuluttiin Haminan mielenterveysyhdistykseen, mutta tuli tarve järjestää tuuppailla toimintaa lähemmäksi kotikulmia.

Yhdistyksen ydintoimintaa on virkistystoiminta. Tuupparilaiset korostavat, kuinka tärkeää on meille kaikille päästä välillä kotoaan jonnekin toisten kanssa, ihmisten ilmoille tekemään ja juttelemaan.

Retket tuovat jäseniä

Erityisen suosittua ovat retket, joita pyritään järjestämään kerran kuussa. On käyty teatteriretkillä, kylpylöissä, luonnossa, laavulla ja presidenttien jalanjäljillä eli vierailtu lähes kaikkien presidenttien kotimuseoissa. Välillä saatetaan bussilla karauttaa vähän pidemmällekin yhdessä naapuripitäjän, Miehikkälän, yhdistyksen kanssa. Retket ovat kaikille avoimia. Yhdistyksessä iloitaan siitä, että retkille lähdetään nykyisin mukaan muualtakin kuin yhdistyksestä, eikä pelätä ”mielenterveysleimaa” kuten joskus aikaisemmin. Jokaiselta retkeltä on tullut mukaan uusia jäseniä.

On tärkeää päästä ihmisten ilmoille tekemään ja juttelemaan.

Syksyllä särää, keväällä rosvopaistia

Tuupparilaiset selvästi arvostavat ruokanautintoja, sillä retkiohjelmassa on säännöllisesti syksyinen retki Lemin särälle, jonne kurvataan Lappeenrannan markkinoiden kautta. Lemin särä on maankuulu perinneruoka, lammasta puukaukalossa. Lammasateriat vaikuttavat olevan kovassa huudossa, sillä keväällä taas käydään säännöllisesti Haminan kupeessa rosvopaistilla, lammasta sekin, ja jälkiruoaksi nautitaan karaokesta.

Liikuntaa, arjen apua ja vaikuttamista

Herkuttelun vastapainoksi suosittua on myös kaikenlainen kuntoilu ja ulkoilu. Virolahdella vesijumpataan ahkerasti ja käydään säännöllisesti kuntosalilla. Mielenterveyden keskusliiton Kulttuuri- ja yleisurheilupäiville osallistutaan vuodesta toiseen ja aina on saatu vähintään yksi pokaali, kehaistaan Tuupparista.

Tuupparin uusin toimintamuoto auttaa kuntalaisia myös ihan konkreettisesti. Yhdistys jakaa kahden viikon välein EU:n ruoka-apua ja ruokakassit hujahtavat hetkessä eniten apua tarvitseville. Kaikkiaan ruokaa jaettiin peräti 3000 kg vuoden aikana, laskeskellaan yhdistyksessä.

Pieni Tuuppari on sinnikkäästi ujuttautunut Virolahden toimijakentälle. Yhdistyksen kokouksia pidetään terveysasemalla ja mielenterveysasioihin vaikutetaan yhdistyksen edustuksella kunnan vammaisneuvostossa.

Netissä