Varaventtiili huokuu huolenpitoa

Kokkolassa toimivan Keski-Pohjanmaan Varaventtiilin kokoontumiset ovat monelle nimen mukaisesti arjen varaventtiili, tilaisuus purkaa tuntoja ja ajatuksia. Vuodesta 1989 toimineella yhdistyksellä on pesäpaikkansa Kotikartanossa ja varsinkin sunnuntaisin vaihdetaan kuulumisia.

Varaventtiilin toiminnassa huokuu välittäminen ja huolenpito. Yhdistys on ottanut ”kummilapsekseen” Kokkolan psykiatrisen sairaalan nuorten osaston, sillä puheenjohtajan mukaan nuorten toivon tukeminen on tärkeää. Kummikahvit juodaan säännöllisesti ainakin toukokuussa Kukan päivänä.

Lapsille leluja, patsaille pipoja

Eikä välittäminen lopu nuoriin. Muutaman vuosi sitten yhdistyksen porukka värkkäsi paikalliselle Unicefille liudan nukkeja, jotta tarvitsijat saisivat leikkikaluja. Kaikkiaan 26 nukkea löysi uuden kodin.

Poikkeuksellisen suurta huomiota tempauksiin innostuva yhdistys sai v. 2012 patsaan ”pipotuksella”. Tavoitteena oli tuolloin kohdistaa huomio mielenterveysviikkoon, ja moni muistaa tempauksen Kokkolassa vieläkin.

”Minä olin pitkään ajatellut, että tuo poika on tuolla kivellä niin kylmissään, että hänelle pitää saada lämmikettä”, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Leena Leväniemi.

Niinpä päätettiin pukea nuori, kalliolla lukevan Snellman pipolla ja kaulaliinalla. Villavermeet olivat luonnollisesti valmistuneet yhdistyksen kudontaryhmässä.

Yhdistyksessä myös pelaillaan, käydään kuntosalilla, keilataan ja keskustellaan eri teemoista. Retkiä ja matkoja tehdään usein yhdessä ja juhlaan kuin juhlaan löytyy musikantteja omasta takaa, tarvittiin sitten haitaria, huilua tai jotain muuta soittopeliä.

Asumispalveluihin vaikuttamista

Siinä ohessa selvitellään alueella mielenterveysongelmia kokevien ihmisten asioita ja vaikutetaan niihin. Varaventtiili oli mukana Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten ja Aspa-säätiön tekemässä selvitystä kokkolalaisten ja kruunupyyläisten mielenterveyskuntoutujien asumisen nykytilasta sekä asukkaiden tarpeista ja toiveista.  Palveluja kehitetään tulosten ja suositusten pohjalta. Raportti selvityksestä valmistui v. 2017.

Kokoontumispaikka

Kotikartano, Arminkatu 2, Kokkola