Hyppää sisältöön

Poikkeusolojen vaikutus sosiaalietuuksiin ja kuntoutukseen

Koronaviruspandemian aiheuttamat poikkeusolot heijastuvat myös sosiaaliturvajärjestelmäämme ja vaativat sitä mukautumaan vallitsevaan tilaan maassamme ihmisten riittävän toimeentulon ja huolenpidon toteutumiseksi.  Alla sosiaalityön asiantuntija Riikka Mettälän kokoamat vastaukset poikkeusolojen vaikutuksesta sosiaalietuuksiin ja kuntoutukseen.

Miten hoidan Kela-asiani poikkeustilan aikana?

Kela suosittelee ihmisiä käyttämään ensisijaisesti Kelan verkkosivujen oma-asiointia tai puhelinpalvelua. Lisäksi puhelinpalvelua suositellaan käyttämään vain kiireellisissä asioissa. Puhelinpalveluun voi varata myös ajan, jos hoidettavia asioita on paljon. Ohjeet ajan varaamiseen löydät täältä. Jos käynti palvelupisteessä on kuitenkin välttämätöntä, tarkista palvelupistehausta, että palvelupiste on auki.

Mitä jos Kelan käsittelemät hakemukset ruuhkautuvat?
Miten varmistetaan, että toimeentulotukihakemusten käsittely sujuu?

Kela on tiedottanut, että hakemusten käsittelyn ruuhkautuessa Kela voi päättää, että resurssit suunnataan toimeentuloa turvaaviin etuuksiin.  Poikkeustilanne ei vaikuta toimeentulotukihakemusten käsittelyaikojen ohjeistukseen, josta säädetään toimeentulotukilaissa. Laki toimeentulotuesta määrittelee, että kiireellisessä tapauksessa toimeentulotukihakemus tulee käsitellä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Ei-kiireellisessä tapauksessa toimeentulotukihakemus tulee käsitellä viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta.

Laki toimeentulotuesta määrittelee, että kiireellisessä tapauksessa toimeentulotukihakemus tulee käsitellä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta.

Sosiaali- ja terveysministeriö on ohjeistanut, että kiireelliset toimeentulotukea koskevat hakemukset on syytä asettaa etusijalle sekä Kelassa että kunnissa. Jos Kelan kyky vastata kiireelliseen avun tarpeeseen estyisi palvelun ruuhkautumisen vuoksi, kunnat voivat siinä tapauksessa myöntää ehkäisevää toimeentulotukea kiireellisen ja välttämättömän avun turvaamiseksi ilman Kelan tekemää arviota perustoimeentulotuesta. Sosiaali- ja terveysministeriö ohjeistaa myös, että kuntien ja Kelan on tehtävä mahdollisimman joustavasti yhteistyötä erityisen haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden asumisen, ravinnon ja lääkityksen turvaamiseksi.

Miten Kelan kuntoutuspsykoterapiani toteutetaan poikkeustilan aikana?

Kela suosittelee, että kuntoutuspsykoterapiaa toteutetaan etäterapiana Valviran ohjeiden mukaisesti, jos se on mahdollista. Poikkeuksellisesti kuntoutuspsykoterapiaa voidaan toteuttaa myös puhelinyhteydellä. Kuntoutuspsykoterapiaa on kuitenkin mahdollista toteuttaa myös kasvokkain, mutta harkinnan mukaan. Palvelun tuottajalla ei ole kuitenkaan velvollisuutta järjestää kuntoutusta kasvokkain, eikä asiakkaalla ole velvollisuutta osallistua kasvokkain tapahtuvaan kuntoutukseen.

Miten toimin, jos olen saanut Kelasta kuntoutusrahaa kuntoutukseni ajalta ja kuntoutus keskeytyy?

Kela on ohjeistanut, että jos asiakas on hakenut kuntoutusrahaa, hän voi ottaa yhteyttä Kelaan verkkoasioinnin kautta  tai soittamalla kuntoutus ja vammaistukien palvelunumeroon 020 692 205.  Kela arvioi, voiko kuntoutusrahan maksaminen jatkua kuntoutuksen tilapäisen keskeytymisen vuoksi.

Vaikuttaako poikkeustila työeläkelaitoksen maksamiin eläkkeisiin?

Eri työeläkelaitokset ovat verkkosivuillaan ilmoittaneet, että eläkkeet maksetaan jatkossakin normaalisti.

Otathan huomioon, että ohjeistukset voivat muuttua tai täsmentyä. Voit seurata Kelan ajankohtaisia asioita tilanteeseen liittyen, jonka lisäksi Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta löytyvät muun muassa viranomaisohjeet sekä suositukset sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyen.

Sosiaalityön asiantuntija Riikka Mettälä, Mielenterveyden keskusliitto
Sosiaalityön asiantuntija Riikka Mettälä

Jos kaipaat yleistä neuvontaa etuuksiin tai sosiaalipalveluihin liittyen, neuvon mielelläni sinua. Minut tavoittaa puhelimitse numerosta 040 756 0578 ma-pe klo 9–15 sekä sähköpostilla riikka.mettala(at)mtkl.fi.

Mielenterveyden keskusliiton verkko- ja puhelinpalvelut ja ajantasaiset muut palvelumme koronakriisin aika löydät täältä.

Tilaa uutiskirjeemme

Haluatko tietää aina ensimmäisenä kuulumisemme, saada tapahtumatietomme ja muut ajankohtaiset mielenterveyskentän uutiset kätevästi suoraan sähköpostiisi? Tilaa sähköinen uutiskirjeemme. Tilaamalla uutiskirjeen annat suostumuksen tietojesi käsittelyyn tietosuojaselosteemme mukaisesti.