Anni Saukkola vuoden 2022 Hyvän mielen lähettilääksi

Mielenterveyden keskusliitto on nimennyt vuoden 2022 Hyvän mielen lähettilääksi lääkäri ja somevaikuttaja Anni Saukkolan. Lääkärin työn lisäksi Saukkola on tehnyt merkittävää työtä sosiaalisessa mediassa viestimällä muun muassa mielenterveysteemoista erityisesti nuorille aikuisille. Psykiatriaan erikoistuva Saukkola sai opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon syksyllä 2021.

Mielenterveyden keskusliiton Hyvän mielen lähettiläs vuonna 2022 on lääkäri ja somevaikuttaja Anni Saukkola. Tunnustuksia on annettu vuodesta 2004 lähtien kiitoksena hyvän mielen levittämisestä ja aktiivisuudesta ottaa esille mielenterveyskysymyksiä ja näin vähentää niihin liittyvää stigmaa.

− Olen valtavan kiitollinen ja otan tunnustuksen vastaan nöyrin mielin. Nimitys kuuluu kauttani kaikille psykiatrian alalla työskenteleville upeille ammattilaisille. Hyvän mielen lähettilyys kuvastaa minulle rohkeutta rikkoa hiljaisuus mielenterveyden ja mielen haasteiden ympärillä, Saukkola sanoo.

Saukkolasta on hienoa, että mielenterveys nousee keskustelunaiheeksi yhä useammin, sillä aihe koskettaa kaikkia ihmisiä jollain tapaa jossakin elämän vaiheessa, ja joka toinen sairastaa elämänsä aikana jonkun mielenterveyden häiriön. Saukkolan mukaan stigman eli häpeäleiman poistamiseen tärkein keino on paikkansapitävä ja luotettava tieto.

Mielenterveysteemoista puhumisen ja oikean tiedon levittämisen lisäksi Saukkola haluaa murtaa tabua auttaja-ammateissa toimivien mielenterveyden haavoittumattomuudesta.

− Terveydenhuollon ammattilaisilla kuten lääkäreillä on muuta väestöä suurempi riski sairastua psyykkisesti, mutta he käyttävät palveluja vähemmän. Toivon, että omasta mielenterveydestä huolehtimista ja avun pyytämistä pidettäisiin useammin korkean ammattitaidon merkkinä, Saukkola sanoo.

Mielenterveyden keskusliitossa ollaan iloisia uudesta Hyvän mielen lähettiläästä.

– Joskus tuntuu, että lääkärit ovat asiantuntijoina todella kaukana tavallisista ihmisistä. Anni on poikkeus tähän: hän käy keskustelua ihmisten kanssa niillä areenoilla, joilla ihmiset ongelmistaan kertovat. Anni toimii loistavana esimerkkinä siinä, miten mielenterveyden haasteisiin tulisi suhtautua ja miten niistä voi kommunikoida, sanoo Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka.

Aiempia Hyvän mielen lähettiläitä ovat olleet mm. Duudsonit, someilmiö Seppo-koira, toimittaja Jenny Lehtinen, kirjailija, juontaja ja ex-kansanedustaja Jani Toivola sekä vloggaaja Mansikkka eli Maiju Voutilainen.

Hyvän mielen lähettiläs -tunnustus luovutettiin Saukkolalle Mielenterveysmessuilla 24.11.2020 klo 10 verkossa: www.mielenterveysmessut.fi. Tilaisuudessa olivat mukana Saukkolan lisäksi vuoden 2021 Hyvän mielen lähettiläistä Duudsoneiden Jukka Hildén ja keskustelua johtanut kulttuurin ja mielenterveyden ammattilainen Markus Raivio, joka on Mielenterveyden keskusliiton varapuheenjohtaja.

Viestinnän asiantuntija Emma Nikka, MTKL, 040 718 5398, emma.nikka@mtkl.fi

Mielenterveysmessut 23.–24.11.2021 verkossa: www.mielenterveysmessut.fi

Mielenterveysviikkoa vietetään 21.–28.11.2021 teemalla kohtaaminen.

Lue lisää: www.mtkl.fi/ajankohtaista/mielenterveysviikko/

Kuva: Jani Mertala