Chat-palvelumme sai nimekseen Valoa-chat

Mielenterveyden keskusliiton neuvontachat auttaa niin mielenterveysongelmia itse kokevia, heidän läheisiään ja työssään mielenterveysongelmia kohtaavia. Chattiin voi olla yhteydessä monenlaisten asioiden kanssa, ja chatin työntekijät pyrkivät aina auttamaan yhteydenottajaa asiassaan eteenpäin.

“Chatillamme ei ollut omaa nimeä hyvin pitkään aikaan, ja kutsuimme sitä neuvontapalvelujemme mukaan neuvontachatiksi. Se toi mukanaan kuitenkin hieman kynnystä yhteydenottoihin, sillä usein asiakkaillamme ei ole mitään erityistä kysymystä, johon he tarvitsisivat neuvoa. Usein yhteydenoton takana on olo tai tunne, jota lähdemme purkamaan”, neuvontapalvelujen päällikkö Kimmo Hane kertoo.

Chat-keskustelut pyrkivät tuomaan valon pilkahduksia asiakkaidemme hetkeen. Siksi neuvontachattimme on nyt Valoa-chat.

“Yritämme jatkuvasti madaltaa kynnystä, jolla meille voi ottaa yhteyttä. Toivomme, että nimenmuutoksen myötä ihmiset voisivat ajatella, että nyt tarvitsisin vähän toivoa ja valoa tähän tilanteeseen, jolloin chattiimme on entistä luontevampaa olla yhteydessä”, Hane jatkaa ja rohkaisee olemaan yhteydessä.

Mielenterveyden keskusliiton Valoa-chatissa arki-iltapäivisin kello 12–15 apua antaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jonka jälkeen vertaiset ovat kuuntelemassa ja jakamassa kokemuksiaan arkisin kello 15–18.

Sinulla voi olla mielessäsi jokin tietty kysymys tai ongelma, johon haet ratkaisua, mutta yhtä hyvin olet tervetullut chattailemaan, vaikka et osaisi pukea ongelmaasi sanoiksi. Ammattilaisemme auttavat myös etuuksiin, palveluihin ja kuntoutukseen liittyvissä asioissa. Chattailu vertaisten kanssa voi antaa valoa tilanteeseesi erityisesti silloin, kun tuntuu, että kukaan ei ymmärrä tai tunnet olevasi yksin tilanteesi kanssa. Valmiita kysymyksiä ei kuitenkaan tarvita, pelkkä tunne riittää!

Valoa-chattiin pääsee osoitteesta www.mtkl.fi oikean alareunan sinisestä chat-palkista.
Ammattilaiset arkisin ma-pe klo 12–15
Vertaiset arkisin ma-pe klo 15–18