Irina Björklundista Mielenterveyden keskusliiton kulttuurikummi

Laulaja ja näyttelijä Irina Björklundille villi luonto on elämässä ja luovuudessa kaikki kaikessa. Mielenterveysongelmia kokeneiden ihmisten valtakunnallisen järjestön uutena kulttuurikummina hän kannustaa pohtimaan, miten luontoyhteyden voi löytää kulttuurin ja taiteen kautta silloinkin, kun luontoon ei syystä tai toisesta itse pääse tai kun ympäristön tulevaisuus ahdistaa.

Luonnolla on hyvinvointiin, mielenterveyteen ja toipumiseen monia myönteisiä vaikutuksia. Tutkimusten mukaan jo luonnon ja luontokuvien katseleminen kohentaa henkistä hyvinvointia. Myös taide vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen. Tänä vuonna Mielenterveyden keskusliitossa tarkastellaan eri tavoin taiteen ja luonnon yhteisiä hyvinvointivaikutuksia.

Irina Björklund on valittu Mielenterveyden keskusliiton kulttuurikummiksi vuonna 2024 tukemaan ja kannustamaan mielenterveyden häiriöihin sairastuneita ihmisiä kulttuurin ja luonnon pariin ja olemaan itsekin luovia.

– Koen vahvasti olevani osa luontoa. Se herättää kaikki aistit, inspiroi ja tuo luovuuteen tarvittavaa rauhaa ja energiaa, Björklund kertoo.

Haikuja ihmiskunnalle -projektissaan Björklund on tarkastellut, miten ihminen voi auttaa luontoa. Kulttuurikummina hän haluaa tarkastella asiaa saman projektin pohjalta toisin päin: miten luonto vuorostaan auttaa ihmisiä.

Kulttuurituottaja Nina Tuittu hymyilee puolivartalokuvassa. Hänellä on ruskeat pitkät hiukset ja otsatukka. Hänellä on lyhythihainen turkoosi-valkoinen paita.
”Luonto muistuttaa meitä läsnäolon tärkeydestä”, sanoo kulttuurituottaja Nina Tuittu Mielenterveyden keskusliitosta. Kuva: Mika Pollari.

– Puhutaan paljon ihmisten ahdingosta ilmastonmuutoksen ja sotien pauhatessa. Suomessa metsiä katsotaan yhä valitettavan usein vain hiilinielu- ja rahalinssin läpi ja unohdetaan niiden tärkeä rooli terapeuttisena ympäristönä. Metsien tuoma apu on ilmaista kaikille, Björklund sanoo.

Mielenterveyden keskusliiton kulttuurituottaja Nina Tuittu sanoo luonnon muistuttavan läsnäolon merkityksestä. Luonto toimii taiteessa innoittajana ja taide tapana katsoa luontoa tarkemmin.

– Luontokuvastolla voidaan ilmentää elämää ja ihmisen sisäistä maailmaa. Taiteen kautta on mahdollista työstää tunteita ja kokemuksia ja antaa muoto sellaisillekin asioille, joille ei löydy sanoja, Tuittu sanoo.

Luonto ja mielenterveysongelmat

Mielenterveyden keskusliiton vuonna 2021 julkaiseman Mielenterveysbarometrin vastaajista jopa 89 % oli sitä mieltä, että luonnossa liikkuminen sopii vähintään melko hyvin mielenterveysongelmien hoitoon. Sitä pidettiin jopa lääkehoitoa sopivampana (71 %).

Myös Mielenterveyden keskusliiton syksyllä 2023 toteuttamassa Masennus ja elintavat -kyselyssä lähes puolet vastaajista (48 %) nosti esille luonnon merkityksen. Vastaajat kertoivat luonnon esimerkiksi rauhoittavan levotonta mieltä, lieventävän ahdistusta, vaimentavan pään sisäistä kohinaa ja selkeyttävän ajatuksia. Osalle luonto on myös pakopaikka, joka tarjoaa etäisyyttä omista vaikeuksista ja tunteista sekä mahdollisuuden vetäytyä pois sosiaalisista tilanteista.

Tulossa taidekampanja ja podcast-sarja

Keväällä 2024 käynnistyy kaikille avoin Haikuja toipumiselle -kampanja, jossa yhdistetään kuva- ja sanataidetta. Lisäksi Björklund juontaa maailman mielenterveyspäivänä 10.10. alkavaa Kulttuuriliiteri-podcastia, jossa hän keskustelee vaihtuvien kulttuurialan vieraiden kanssa taiteesta, luonnosta ja mielenterveydestä.

Lisäksi syksyllä 2024 Mielenterveyden keskusliitto ja Reflektor toteuttavat yhdessä Metsä korvien välissä -taideteosten sarjan. Taideteokset tuotetaan 18–29-vuotiaille järjestettävissä työpajoissa Haminassa, Sotkamossa ja Vantaalla.

Muuta luontotoimintaa Mielenterveyden keskusliitossa vuonna 2024

Skutsi kuulee -ohjelma tuo nuoret aikuiset luonnon ääreen

Skutsi kuulee -ohjelmassa mielenterveysongelmia kokeneet nuoret aikuiset pääsevät tutustumaan luonnossa liikkumiseen ja vahvistamaan omaa luontosuhdettaan.

Ohjelmaan kuuluvat:

• Tapahtumat ja kurssit, joissa keskitytään luonnosta saatavaan hyvinvointiin ja luontoon mielenterveyden tukena. Seuraava Skutsi kuulee -kurssi järjestetään 4.–12.6. Oulussa.
  • Vapaaehtoiset luontolähetit, joiden kanssa voi turvallisesti tutustua luonnossa liikkumiseen. Luontolähettejä on kuudella paikkakunnalla: Forssassa, Kemissä, Kiuruvedellä, Lahdessa, Oulussa ja Porissa.
  • Suomen kansallispuistoista ja retkeilyalueilta löytyvät Skutsirastit eli hyvinvointiharjoitukset, jotka on toteutettu yhteistyössä Metsähallituksen kanssa.

Kurssit eri puolilla Suomea ja verkossa: Luonto toipumisen tukena

Mielenterveyden keskusliitto järjestää tänä keväänä useita kursseja luonto ja mielenterveys aiheista eri kohderyhmille:

• 18.4. Vertaiset verkossa: Luonto taiteen lähteenä, kaikille avoin verkkotapahtuma.
  • Mitä minulle kuuluu? -kurssilla liikutaan luonnossa Turussa 19.–24.4. ja Vaasassa 15.–30.5., ihmisille, jotka eivät mielenterveyssyistä ole työelämässä.
  • Voimaa luonnosta -kurssit Sallassa 24.4.–22.5., Lahdessa 14.–22.5. ja verkossa 6.–20.5., ihmisille, jotka eivät mielenterveyssyistä ole työelämässä.
  • 30.5. Luonto toivon välineenä, koulutus mielenterveysasioita työssään kohtaaville ammattilaisille.

Lisätietoja kursseista tapahtumakalenterissa.

Teksti: Eveliina Aarnos