Lounais-Suomen SYLI julistaa painorauhan

Turusta käsin ei julisteta vain joulurauhaa, vaan annetaan vuosittain myös valtakunnallinen painorauhan julistus. Lounais-Suomen Syli, v. 1993 perustettu Syömishäiriöliiton alueellinen yhdistys, lanseerasi ensimmäisenä Suomessa tuiki tärkeän ”Älä laihduta”-päivän, jota vietetään nykyisin valtakunnallisesti 6.5.

Päivän tavoitteena on herätellä ihmisiä kyseenalaistamaan laihduttamiseen ja painoon liittyviä päähänpinttymiä ja pakkomielteitä: edes yhtenä päivänä vuodessa jokainen voi ja saa hyväksyä kehonsa sellaisena kuin se on. Kansainvälisesti ”International No Diet Day”:tä on vietetty jo vuodesta 1992.

”Haluan opetella katsomaan itseäni lempeämmin.  Joka päivä on mahdollisuus kasvaa oman elämäni sankariksi. Se, ettei yritä muuttaa itseään vastaamaan jonkun muun luomia normeja, vaatii rohkeutta ja viisautta enemmän kuin yhdenkään ulkopuolisen vaatimuksen täyttäminen”, muistutetaan Painorauhan julistuksessa.

Olet hyvä juuri sellaisena kuin olet!

Myös vuoden muina päivinä Lounais-Suomen Sylin toiminnassa korostetaan itsensä hyväksyntää. Olet hyvä juuri sellaisena kuin olet! Yhdistys järjestää Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla avoimia kahvi- ja teehetkiä, luentoja ja vertaisryhmiä niin läheisille kuin sairastuneille, oli sitten kyseessä anoreksia, ahmimishäiriö tai tunnesyöminen. Ryhmissä pohditaan myös kirjoittamisen, tanssin ja kuvan keinoin tunteita, kehonkuvaa ja ympäristön asettamia paineita. Yhdessä tehdään monia asioita, joita ei tulisi tehtyä yksin.

Perjantaisin syödään lounasta. Jos syöminen tuottaa vaikeuksia ja ahdistusta, tuetulle lounaalle kokoonnutaan yhteisen pöydän ääreen ja jaetaan ruokailun lomassa tunnekokemuksia. Kukin saa tuoda omat eväänsä mukanaan. Kaloreista tai ravintosisällöistä ei keskustella, eikä eväitään tarvitse perustella ja selitellä kenellekään. Sen sijaan tarjolla on hyvää lounasseuraa.

Tänä päivänä minä olen itseni näköinen, niin sisältä kuin ulkoa.

Sairaus on opettanut minulle taidon arvostaa itseäni, pitämään itsestäni. Luotan itseeni ja kykyihini. Ei kukaan tiedä mikä minulle on parhaaksi ellen minä itse. Kolme isoa asiaa, joita toivon jokaisen toipuvan kohtaavan muutosten tiellään ovat; Puhuminen, läheisten ymmärrys ja periksiantamattomuus. Tänä päivänä minä olen itseni näköinen, niin sisältä – kuin ulkoa”, kertoo Anna yhdistyksen blogissa.

Instagram @lounaissuomensyli

Blogi: Sanoja läheiselleni