Koronakeväänä peräti 62 tapahtumaa ja lähes 10 000 osallistujaa

Poikkeuksellisen kevään aikana Mielenterveyden keskusliiton verkkotoiminta koki räjähdysmäisen kasvun. Kolmessa kuukaudessa erilaisia verkkokursseja, webinaareja ja muita verkkotapaamisia järjestettiin yhteensä 62 kpl, kun korona-aikaa edeltävä verkkotarjonta koostui kahdesta verkkokurssista. Verkkotoiminnan ohella käynnistettiin kolme erilaista kurssityyppistä puhelinryhmää.

Mielenterveyden keskusliiton toiminnan siirtäminen verkkoon tapahtui vauhdilla. Jo maaliskuun lopussa olivat ensimmäiset vertaisten verkkotapaamiset Teamsissä, ja uusille alustoille siirtyivät sujuvasti niin jäsenyhdistysten viikkokahvit kuin suurelle yleisölle avoimet Hyvinvoinnin iltakoulut kaiken kurssitoiminnan ohella.

– Verkkoon siirtyminen on vaatinut kaikilta, niin henkilökunnalta kuin osallistujilta, uuden oppimista ja hyppäämistä pois omalta mukavuusalueelta. Kolmessa kuukaudessa toimintamme tavoittama osallistujamäärä, eli lähes 10 000 ihmistä, kertoo omalta osaltaan onnistumisesta, kertoo Mielenterveyden keskusliiton koulutuspäällikkö Kirsi Sirola.

Kevään poikkeuksellinen tilanne, jossa ihmiset joutuivat eristäytymään koteihinsa ja yhdistysten ryhmä- ja tukitoiminnot olivat kiinni, lisäsi selkeästi mielenterveyteen liittyvän tiedon ja sosiaalisen toiminnan hakemista aiemmasta poikkeavilla tavoilla. Palautteet kertovat, että jopa 65 prosentilla Masennus kuin ikisade? -verkkokurssille osallistuneista ei ollut aiempaa kokemusta verkko-osallistumisesta. Samansuuntaisia ovat luvut myös muissa palautekyselyissä. Samalla palautteet kertovat käyttäjien kasvaneesta itseluottamuksesta verkossa toimimiseen.

Kolmessa kuukaudessa toimintamme tavoittama osallistujamäärä, eli lähes 10 000 ihmistä, kertoo omalta osaltaan onnistumisesta.

– Verkkotoimintamme on selkeästi tavoittanut uusia kohderyhmiä, kuten aiempaa enemmän nuoria, opiskelijoita ja toisaalta ammattialaryhmistä esimerkiksi asumispalveluiden ja oppilashuollon ammattilaisia. Nuorten osuus palveluissamme on kasvanut kuusinkertaiseksi kevään verkkotoiminnan aikana. Huoli nuorten hyvinvoinnista on ollut tänä keväänä usein uutisotsikoissa. Kaikilla kouluasteilla siirryttiin pääosin etäopiskeluun ja moni jo ennestään sosiaalisia tai mielenterveyden ongelmia kohdannut nuori on saattanut jäädä vaille koulun arkista tukea. Ammattilaiskoulutuksissamme onkin kevään aikana pohdittu mm. kohtaamisen merkitystä sekä toivon ja motivaation herättelyä vaikeina hetkinä, kuvailee Sirola.

Neuvontapalveluissa on keväällä korostunut yhteydenotot mm. yksinäisyyteen, huoleen läheisten mielenterveydestä ja jaksamisesta sekä parisuhdeasioihin liittyen. Myös yrittäjät ja yrittäjäperheet ovat etsineet apua tilanteeseensa. Palveluiden yhteydenotot heijastavat poikkeusolojen tilannetta, jossa kevään aikana on jouduttu erilleen läheisistä, mikä on aiheuttanut huolta niin omasta kuin läheisten jaksamisesta sekä myös taloudellisesta tilanteesta.

– Kevään aikana innovoitua uutta verkkotoimintaa tullaan jatkamaan ja jatkokehittämään edelleen osaksi perustoimintaamme. Keräämämme palaute kertoo, että esimerkiksi verkkoluennoille osallistuneista yli 90 % on kiinnostunut jatkossakin osallistumaan Mielenterveyden keskusliiton verkkotoimintaan ja että osallistuminen koettiin helpoksi, iloitsee Sirola.

Lisätietoja: koulutuspäällikkö Kirsi Sirola, kirsi.sirola@mtkl.fi, puh. 040 5522 860 (ei tavoitettavissa 6.-29.7.)

Tutustu kurssitarjontaamme
Lue kesän tapahtumista
Neuvontamme tukee ja auttaa koko kesän