Opintohaasteet ja avun saamisen vaikeus kuormittavat nuorten mielenterveyttä – yritysten tukea tarvitaan

Tänä jouluna Mielenterveyden keskusliitto haastaa yritykset tukemaan nuorten mielenterveystyötä. Muun muassa opinnoista pudonneet tai opintojen kanssa kamppailevat nuoret ottavat yhteyttä liiton neuvontaan ja saavat tukea maksuttomasta kurssitoiminnasta.

Tuoreimman Mielenterveysbarometrin (2023) mukaan suomalaisten usko mielenterveyspalveluiden laatuun on romahtanut kahdessa vuodessa. Tammikuussa 2023 palveluita piti laadukkaina 38 % suomalaisista, kun kahta vuotta aiemmin luku oli 52 %. Lisäksi 39 % arvioi palveluiden saatavuuden heikentyneen. Järjestöjen tukea tilanteeseen tarvitaan.

Nuoret aikuiset ottavat yhteyttä liiton neuvontaan ensisijaisesti Valoa-chatin kautta. Opinnoissa jaksamisen ja niihin kiinni pääsemisen lisäksi asiantuntijoiden kanssa keskustellaan lukuisista muistakin aiheista.

− Nuoret kokevat ahdistusta, masennusta ja yleisesti pahaa oloa. Myös itsetuhoisuus toistuu aiheiden joukossa, kertoo kuntoutusneuvoja Sanna-Maria Railas.

Vaikka pandemia on taitettu, on tilalle tullut uusia mielenterveyttä heikentäviä tekijöitä. Mielenterveyden keskusliiton koulutuspäällikkö Kirsi Sirola ja kehitysjohtaja Janne Jalava kirjoittivat taannoin Aamulehteen järjestöjen merkityksestä tilanteessa, kun hallituksen kaavailemat leikkaus- ja säästötoimenpiteet alkavat kurittaa entisestään pienituloisia. Näihin kuuluvat monet opiskelijat ja opinnoista mielenterveyssyistä pois pudonneet nuoret aikuiset.

Mielenterveyden keskusliiton toiminnassa ihmisten kokemus palveluiden vaihtelevasta laadusta ja heikosta saatavuudesta näkyy. Nuorten kynnys hakea apua on korkea, ja osan nuorista palvelukokemus pirstaleinen. Neuvontapalveluihin otetaan yhteyttä useimmiten tilanteissa, jossa avun saamisessa on haasteita.

− Yhdessä nuoren kanssa käymme hänen tilanteensa jäsennellen läpi. Usein keskustelu auttaa hahmottamaan paremmin sitä, mikä tilanteessa kuormittaa tai tuottaa pahaa oloa ja ahdistusta, millaisiin asioihin nuori kaipaa apua tai millaiset asiat nostavat kynnystä avun hakemiseen. Käymme läpi erilaisia vaihtoehtoja ja kannustamme avun hakemiseen. Monelle myös mahdollisuus anonyymiin keskusteluun ammattilaisen kanssa on tärkeää, etenkin, jos kokee olevansa tilanteen keskellä kovin yksin, Railas sanoo.

Valoa-chatin lisäksi Mielenterveyden keskusliitto järjestää kursseja ja tapahtumia mielenterveysongelmia kokeville ja haasteellisessa elämäntilanteessa oleville, noin 18–30-vuotiaille nuorille. Tällaisia ovat esimerkiksi Elefantti palasissa -verkkokurssit, joilla pureudutaan ammattilaisten kanssa muun muassa suorittamiseen, itsemyötätuntoon ja jännittämiseen.

Lue lisää nuorille tehtävästä mielenterveystyöstä ja tee yrityksen joululahjoitus täällä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Emma Nikka, viestinnän asiantuntija, 040 718 5398, emma.nikka@mtkl.fi

Mielenterveyden keskusliitto on mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten järjestö. Teemme tutkimusta, toimimme edunvalvojina, tarjoamme neuvontaa chatissa ja puhelimitse, järjestämme lukuisia erilaisia maksuttomia ja kaikille avoimia kursseja ja koulutuksia sekä tuemme mielenterveysyhdistyksiä ympäri Suomen. Kaiken ytimessä on vahva kokemuksellinen tieto.